Smittende smil til det sidste

Wafande, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Smittende smil til det sidste

”Hva’ fanden,” tænkte jeg og mange andre, da Wafande tilbage i august 2019 annoncerede, at han ville indstille karrieren som musiker efter en afskedsturné og et nyt album i 2020. ”Han er jo kun 36 år,” fortsatte jeg min tankerække, og jeg troede ikke på, at han ville kunne holde sig væk fra managen på længere sigt – og det gør jeg fortsat ikke. I februar fortalte Wafande så til hiphop-podcasten Dråben, at hans beslutning skyldtes, at han ville tilbringe mere tid med sin toårige datter, og at han fortsat vil skrive musik til andre kunstnere i både ind- og udland og desuden være mentor for en række yngre kunstnere, blandt andet sin nevø Tyrese og Michael Williams.

Afskedsturnéen begyndte på Bornholm i februar, men grundet coronakrisen blev de sidste fire koncerter udskudt til dette efterår. GAFFA havde på forhånd besluttet at anmelde den allersidste koncerter, og den har netop fundet sted. At det så ville blive en familiekoncert klokken 14 om eftermiddagen en mandag i efterårsferien, så vi ikke lige komme fra begyndelsen, men fint, fint. Wafande har jo et stort børnepublikum efter sine seks sæsoner som dommer i Voice Junior, og hans tekster er, med visse undtagelser, forholdsvis børnevenlige.

Der er da også mødt mange børn op i dag, både med forældre og bedsteforældre. Alle sidder ned – det skal man jo i disse coronatider. De får en ekstra overraskelse, da sidste års vinder af netop Voice Junior, 13-årige Camille varmer op med sit selvskrevne nummer ”Lost in You”, en flot, triphop-inspireret, vuggende ballade, der understreger Camilles talent som både sanger og sangskriver. Hende kan vi meget vel komme til at høre mere til.

Herefter går Wafande på scenen, der allerede under Camilles opvarmning er blevet indtaget af dj/keyboardspiller Nuplex alias Mikkel Andreas Thomsen og trommeslager Simon Vilmar. Det er lidt tyndt, at han ikke medbringer flere musikere, og eksempelvis det ret nye nummer ”Uden ID” lider under manglen på guitar, hvor de klimprende strenge kun høres, ikke ses. Ellers er der ikke noget at udsætte på de instrumentale præstationer.

Humøret er højt, både på scenen og salen. Åbningsnummeret ”Uartig” bliver godt nok startet op to gange, fordi Wafande ikke synes, publikum jubler nok i første omgang, men så er festen ellers i gang. Der er dømt reggae, dancehall og pop, som vi kender det fra Wafande, og hans rapsyngende, toastende vokal er velsmurt. Hans sange er enkle og særdeles iørefaldende og syng-med-venlige, og det er nok også en forklaring på, hvorfor han er blevet så populær blandt de yngste musikelskere, der nok tænker på noget andet end de voksne, når de synger om at være ”Uartig”.

Apropos familiekoncert får vi en hyldest til Wafandes afrikanske farfar i den afropop-inspirerede ”Du giver mig varme”, der blandt andet rummer følgende linje: ”Jeg ta'r dig gerne det første skridt mod et bedre Danmark / Uden den udlændingepolitik, som jeg klart forvandler”. Altså et lille, venligt, men bestemt politisk spark i konsensus-bolledejen, som senere følges op af den lidt tydeligere ”Lang vej hjem”, hvor Wafande blandt andet synger: ”Ville du gøre som Pia, hun siger: ’Ta' imod de 10.000 ti'ere?’” om den gamle VK-regering og Dansk Folkepartis aftale om hjemrejsepenge til flygtninge, til tonerne af stemningsfuld melodika af Nuplex. ”Sig din mening med respekt,” forklarer Wafande til publikum – et godt råd til alverdens SoMe-krigere.

Sangen ”Drik ud” er en såkaldt ”voksensang” og får da også ændret omkvædsteksten til ”Drik juice”, og ”Django” byder på en vellykket sample fra Cliffters-hittet af samme navn fra 1962 med guitar af Johnny Reimar. Et bevis på, at Wafande også henter sin inspiration andre steder end de mest oplagte, og i øvrigt en sang, som slutter med en lille, men energisk solo af den veloplagte trommeslager Simon Vilmar.

Dansemakkeren Mie Moltke kommer pludselig ind på scenen som en påmindelse om, at Wafande for tiden kan opleves i Vild Med Dans, og undervejs får vi også mange hittepåsomme dansetrin fra eftermiddagens hovedperson. Wafande tilbyder, trods corona-restriktioner, sit svedige håndklæde til en pige ved navn Margrethe på første række, men hun vil hellere have et crash-bækken – og det får hun skam af Simon Vilmar. Som Wafande siger, mangler vi kvindelige musikere i Danmark, og nu er hun godt på vej.

Voice Junior-vinderen Camille kommer ind til en duet i ”Se mig i dag”. ”Hun øver aldrig med os, hun dukker bare op,” siger Wafande, og det kan desværre godt høres, for Camille er denne gang lidt skinger, hvilket hun heldigvis ikke var på sin egen sang en time tidligere. Men som sagt har hun bestemt talent og kan nå langt.

Gennembrudshittet ”Gi’ mig et smil” bliver ikke overraskende eftermiddagens sidste sang, og man må sige, at Wafandes smil smitter – og det virker ægte. Han får takket publikum mange gange, nu hvor det er hans sidste koncert, og begejstringen i salen er stor. Som sagt tror jeg ikke på, at han kan holde sig fra scenen fremover i det lange løb, og hans datter bliver jo også større. Men tak for en underholdende del 1 – vi glæder os til fortsættelsen.

Uartig

Himlen for mig selv

Du giver mig varme