Marie Key
Marie Key

Klassisk Key med elektropop, følelser og underspillet humor

Album / Sony Music
Udgivelse D. 23.10.2020
Ole Rosenstand Svidt

Lidt pudsigt lander Marie Keys nye, selvbetitlede album i samme uge som nyheden om Frank Jensens krænkelsesforårsagede exit som overborgmester i København. Tilbage i 2006 sang Marie Key på sit debutalbum med Marie Key Band om første gang, Frank Jensen faldt fra tinderne, da han tabte formandsvalget hos Socialdemokraterne til Helle Thorning-Schmidt. Det var dengang, Key fremførte humoristiske og samfundskommenterende numre, men det stoppede hun hurtigt med, og siden har følelserne og førstepersonsfortællingerne været i fokus.

På sit femte soloalbum har Key fundet tilbage til produceren fra sine første tre soloplader, Andreas ”Maskinen” Sommer. Dermed er hun også vendt tilbage til elektropoppen og har nedtonet r&b-påvirkningen fra forgængeren, Giganter (hvor førnævnte Helle Thorning-Schmidt i øvrigt var samplet). At finde sammen igen i ellers forliste venskaber og parforhold er ligeledes et tema på flere af sangene, hvor også coronakrisen har spillet ind. I sangen ”Biler” lyder det eksempelvis, og ikke uden humor: ”Folk spiller for biler, spiller for lygter / Jeg drømmer, jeg er der, jeg drømmer, jeg flygter”. Senere i sangen filosoferer hun: ”Jeg tænker for mig selv, siden de lukkede lortet ned, har jeg endelig fundet mig selv, fundet fred”.

Et af højdepunkterne er den småfunky, iørefaldende singleforløber ”True Love” med det selvironiske omkvæd: ”Der er ingen ordspil her – det er ren kliché / det' bare True Love og det varer ved / der' ingen fancy moves i den her sang / det er bare True Love for første gang”. Key, når hun er bedst.

”Problemer” skiller sig ud med en rappende Marie Key, og selvom hun ikke er den nye Tessa, klarer hun det fint, og det skaber samtidig en passende afveksling på albummet. Teksten i denne sang om, at man ikke skal skjule sine problemer, hører også til albummets stærkeste med blandt andet følgende guldkorn: ”Husk det, Dylan sagde, man skal jo tjene nogen / Og husk det med ikke at være alene på tronen, for så er du bare Trump”. Hun gør senere i sangen regnebrættet op: ”I ta’r business, I ta’r penge / og jeg tager kaffen og sover længe.”

En lille håndfuld ballader skaber god variation, blandt andet ”Natten” og ”Vi følger hinanden”, der begge har den akustiske guitar i centrum, mens et finurligt el-guitar-tema kendetegner ”Tænker på os to”, der udkom på single allerede sidste år. Vinterens fine single ”Lille Insta” er desværre ikke med på albummet, måske fordi den tematisk skiller sig lidt for meget ud med sin hårde kritik af det såkaldt sociale medie. Der er ellers plads nok, for da næsten alle 11 sange varer lige omkring tre minutter, er pladens samlede spilletid kun lidt over en halv time.

Albummet Marie Key er klassisk Key – også hendes småhæse, ungdommeligt klingende stemme – som fans formodentlig vil elske, og nye lyttere kan sagtens stå på her. Du kan sagtens tage kaffen og sove længe, Marie.