She's a Sailor
Do You Want Us to Play?

ANMELDELSE: P4-venlig poprockduo er velkommen til at spille løs

Album / Eget selskab
Udgivelse D. 13.11.2020
Ole Rosenstand Svidt

Duoen She’s a Sailor alias sanger og guitarist Jesper Vindberg og tangentspiller og korsanger Thomas Albrechtsen udgav deres første single, ”Beautiful” tilbage i 2016. Den blev et stort hit på P4, og siden er fulgt flere singler, men først nu er gruppen klar med deres debutalbum.

P4 er kendt for at fokusere på melodisk pop/rock uden alt for meget kant og med appel til de voksne lyttere, og det er da også det, vi får på Do You Want Us to Play? I første omgang er det Jesper Vindbergs kraftfulde, følelsesladede vokal, man som lytter lægger mærke til. Den er heldigvis mikset tilpas langt frem i lydbilledet, om end det er Thomas Albrechtsen, der synger lead på det indledende titelnummer, en valsende klaverballade – og et af de numre, der sender tankerne i retningen af nogle af gruppens erklærede forbilleder, de for længst afdøde croonere Jacques Brel og Harry Nilsson.

I andre numre er lydbilledet lidt mere nutidigt og peger i retning af britisk indiepop af den mere pæne slags som Keane og tidlig Coldplay – eller danske Jonah Blacksmith med folk-elementet nedtonet. Det gælder eksempelvis den hitpotentielle ”Some Space for Me”, der er præget af et iørefaldende synth-tema og en interessant tekst i form af en far-søn-dialog om ikke at ville lade presse til at søge det sikre, når det gælder om at vælge karrierevej.

”For You” er et af albummets højdepunkter med sit fængende omkvæd og en tekst, der umiddelbart kunne lyde som en kærlighedssang, men ifølge Jesper Vindberg handler om at blive ramt af panikangst. Teksten kommer godt nok forbi nogle klichéer som ”Shake like a leaf / sweat like a pig / for you”, men det lyder faktisk, som om Jesper Vindberg mener det. Det samme gør sig gældende for den vuggende, smukke ballade ”Panic Attack”, der også handler om at blive ramt af netop dét. Den smukke trompet gør heldigvis smerten udholdelig, og den lyser op på flere sange i Lars Skjærbæks velproducerede, om end noget polerede lydbillede, eksempelvis en anden solid ballade, ”Broken Heart”.

Sangene er generelt velskrevne, ikke mindst den afdæmpede, strygerbårne ”Rain and Circus”, og ganske melodiske, og selvom man godt kunne savne lidt mere råhed og kant sine steder, er det svært ikke at sidde med et lille smil på læben, når den afsluttende, akustiske ”My Miss Right” klinger ud. Ja, I må gerne spille løs, She’s a Sailor.