KOM VI FLYGTER

En humoristisk flugtrute mellem frustration og sårbarhed

Album / Warner Music
Udgivelse D. 23.10.2020
Nicoline Steen

Hugorms debutalbum er en humoristisk flugtrute mellem frustration og sårbarhed. Trioen flygter af sted med pladens mange iørefaldende melodier og intensive guitarer som brændstof.

Hugorm er trætte. Trætte af folks problemer og ligegyldigheder, men måske mest af alt af deres egne. KOM VI FLYGTER vender blikket indad og bruger trioens egen sårbarhed til at udstikke de lyriske lussinger, der er en stor del af deres DNA.

Hugorm består af frontmand Simon Kvamm samt Árni Bergmann Jóhannsson og Morten Gorm. Kvamm står bag alle teksterne på udgivelsen, der er påvirket af samtlige af musikerens andre projekter: Nephew. D.E.T., soloprojektet og sågar et my af Drengene fra Angora. Sidstnævnte er på én gang nok det mest overraskende, men samtidig det mest forventelige. Komikken har altid været til stede hos Simon Kvamm, selvom den ofte har tabt terræn til musikken.

Med Hugorm balancerer han på en bom mellem sjov og alvor, hvor humoren bruges til at understrege absurditeterne. De finurlige tekster strækker sig fra hverdagsobservationer til dybe følelser og spidse samfundskommentarer, og sammen med rocklyden bliver det Simon Kvamm i sin grundform. Han står på KOM VI FLYGTER ved alle sine facetter, og det afspejles i musikken, der er en afstemt vekselvirkning mellem en original Hugorm-lyd og typisk kvammsk.

”Der er sket noget” siden bandets aggressions-ep FOLK SKAL BARE HOLDE DERES KÆFT. Hugorm version 2.0 lyder mere fuldendt og mindre som et forbipasserende vredesudbrud. På debutalbummet har de skruet ned fra autotunen og op for følsomheden. Men slangen er heldigvis stadig giftig, og Hugorm har fundet en befriende rød tråd i krydsfeltet mellem det behagelige og ubehagelige, det bløde og det bidske.

Hugorm er, modsat mange af Kvamms andre projekter, ikke hvermandseje. Det beviser skæringer som den højspændte "Pottemanden” og skabede ”Kong Alkohol”. Begge er udfordrende og veludførte afstikkere, som bidrager med humor, originalitet og relevans. Trioen når deres topniveau på iørefaldende elektrorocknumre som "Træmand”, ”Bange for mig selv”, ”Der er sket noget” og ”Kigger væk”, hvor pladens ene mixerhalvdel, Carsten Heller, har sat sit tydelige hitpræg. Enderne samles med balladen ”Kom vi flygter”, der lyder som et nummer fra Nephew-successen USADSB.

KOM VI FLYGTER skubber grænserne for, hvordan et dansk rockalbum kan lyde i 2020, der lige så vel kan være sjovt som alvorligt, og spydigt som sårbart. Hugorm lefler ikke for tidens punkrocktrend, men kombinerer musikalske chancer med den kvammske kerne. Resultatet er et helstøbt, ærligt og provokerende album, der er en kærlig reminder om, hvad du skal flygte fra, og hvad du skal kæmpe for. Svaret på begge spørgsmål er dig selv.