x
Rumpistol: After the Flood

Rumpistol
After the Flood

Nyt, smukt og berigende, neoklassisk album

GAFFA

Album / ØEN
Udgivelse D. 23.10.2020
Anmeldt af
Ivan Rod

Rumpistol alias Jens B. Christiansen er kendt for sin elektroniske musik, men på sit nye album byder han på en ny genre. Musikken på After The Flood er ambient, næsten neoklassisk og altovervejende akustisk!

Stilskiftet skyldes, at Jens B. Christiansen har været ramt af en slem stress og i en tid har været nødt til at trække stikket. Nu, hvor han er dukket op til overfladen igen, er det med en mere stilfærdig form for musik. Selv fortæller han, at han pludselig fik hovedpine og voldsom kvalme af at se på computerskærme, og at han derfor var tvunget til at arbejde på en ny, mere minimalistisk måde.

De 12 nye kompositioner på After the Flood blev således skabt ved et klaver – hvilket både var godt for hans psyke og for videreudviklingen af hans kunstneriske åre, siger han selv.

Jeg tænker, at han har ret. For musikken på After the Flood er både minimalistisk, let og æterisk. Organisk, taktil og uafrystelig. Og nok så væsentligt: Musikken er vellykket!

Nummeret ”Aurolac”, som er udnævnt til singleudspil for albummet, er et godt eksempel. Det er et smukt, moderne og vemodigt (og dog opløftende) nummer, der på forbilledlig vis både understreger, hvor godt et materiale, Rumpistol har skrevet, og hvor godt et hold han har sat.

Foruden sig selv på klaver, keys og electronics har han sat et hold bestående af Line Felding på cello, Maria Jagd på violin, Kristian Hoffmann på lap-steel-guitar, Mike Sheridan på cristal baschet, Povl Kristian på sav og Anna Juuliska Nykvist på tværfløjte. Og det de tilsammen skaber er altså i dén grad lytteværdigt. Musikken er næsten filmisk. I alle tilfælde dragende og sanseligt smuk.

Rumpistols musikforståelse, hans faglige niveau og kunstnerisk spændvidde er evident. Vi ved, at han på frugtbar vis kan samarbejde med kunstnere som Bill Laswell, Ane Trolle og MØ; at han kan komponere til film, teater og dans; og at han f.eks. i Kalaha kan skabe det ekstraordinært nye og grænseoverskridende, som kan udløse priser. (Sammen med Kalaha modtog han i 2017 en DMA Jazz Award og i 2019 Carl Prisen). Endelig ved vi, at han kan drive et pladeselskab, Rump Recordings, som nu har mere end 40 udgivelser i kataloget – overvejende med danske kunstnere.

Men han kan altså også fremelske musik i grænselandet mellem den elektroniske og neoklassiske musik, ambient musik, som vi kender fra blandt andre den tyske mester Nils Frahm. Hans nye kompositioner er som ringe i vandet, der bare breder sig og møder nye ringe i vandet. Det kan i momenter virke enerverende, men overgiver man sig til iagttagelsen, er berigelsen stor, man røres blidt, men intentionelt. Undertegnede især af titelnummeret og af numre som ”Solar Eclipse” og ”The Fog is Lifting” – hvor sidstnævnte må være en subtil hilsen til komponisten Carl Nielsen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA