Bob Mould
Blue Hearts

Så tændt som i gamle dage

Album / Merge
Udgivelse D. 05.10.2020
Henrik Friis

Bob Mould er frustreret og vred – og det kan høres. Hvor den gamle Hüsker Dü-guitarist sidste år lukkede øjnene for skidtet udenfor og slog mere livspositive toner an – bare for et øjeblik – har opløsningen af det amerikanske hjemland nu revet ham helt ud af drømmen. Med resultat i det stærkeste album disse ører har hørt fra ham længe.

Man kan næsten ikke andet end blive glad i låget over hans raseri. Nej, emnerne er selvfølgelig ikke til at grine af: Splittelsen af samfundet, klimabenægtelsen, volden, de politiske løgne, negligering af minoriteter m.v. Men det hele er endt som benzin på et kæmpe bål, og Moulds eksekvering med den gnistrende, skarpe guitarmur og hans tændte, engagerede sang ér en fornøjelse. Og under støjen leverer Mould flere beviser på, at han fortsat er en glimrende, altid melodisk sangskriver – her i tæt-tæt trio-samspil med bassisten Jas,on Narduri og Jon Wurster.

”I never thought I’d see this bullshit again. To come of age in the ’80s was bad enough”, synger han i ”American Crisis” med reference til datidens manglende AIDS-indsats af politikerne – i dag sker det igen med Covid-19. Dengang tav han. I dag er han sprunget ud – og vil hellere råbe op. Nu. ”Don’t let them fuck this world up”, som han hvæser om de splittende, egoistiske politikere i eksplosive ”Next Generation”.

Især første halvdel er stærkt medrivende midt i sin storm, og selvom tempoet også sættes ned efterfølgende, og albummet blandes op med kærlighedsange og mørke over tabte forhold, virker det ikke som rutine eller ligegyldigt.

Noget af et musikalsk debat-indlæg midt i den amerikanske valgkamp – men heldigvis med holdbarhed langt ud over den. Det er måske ikke nyt, men det er er fan'me tændt.