Michael Møller & Foreign Lands
Everything is New Tomorrow

Indie-folket godbid, der smager efter meget mere

EP / Glorious Records
Udgivelse D. 23.10.2020
Ole Rosenstand Svidt

Coronakrisen lader til at have haft en positiv indflydelse på Michael Møllers udgivelsesfrekvens. I hvert fald har han i år været involveret i både et album og en ep med moi Caprice (albummet udkom dog inden nedlukningen), et album med The Mountains (som dog var færdigindspillet inden krisen) og nu en ep med folkemusikgruppen Foreign Lands. Ep’en følger op på konstellationens flotte debutalbum Burning Waltz fra 2017, og den holder niveauet.

Først og fremmest er de fire sange, alle skrevet i samarbejde mellem Michael Møller og Foreign Lands, yderst melodiske og i det hele taget velskrevne både musikalske og tekstmæssigt – og gennemgående forholdsvis langsomme. Ofte synger Møller i et relativt dybt leje, og hans stemme har masser af fylde, samtidig med at han også kan gå lidt op og lukke lyset ind som eksempelvis i C-stykket i åbningsnummeret, der også er ep’ens titelsang. De dirrende strygere og en sprød mandolin lægger sig som et elektrisk varmetæppe under hans vokal, og i D-stykket kommer en harmonika ind og får hele udtrykket til at gå op i en højere enhed.

I den både romantiske og let vemodige vals ”All the Butterflies” med mere vederkvægende harmonika synger Møller smukt om sommerfuglene, der forsvinder i efteråret, men de gemmer sig jo heldigvis kun, de er ikke væk. Sangen skifter på finurlig vis helt karakter i outroen, hvor den går fra en slags indie-folk til rendyrket folk, men elegancen er intakt gennem hele nummeret.

Ellers er det tekstmæssige tema kærlighedens op- og nedture kombineret med refleksioner over faderrollens gradvise ændring op gennem barnets opvækst på ”Father’s Day”. Jeg kan på ep'en kun finde en enkelt reference til et andet værk, nemlig til ABBAs ”Slipping Through My Fingers”, men måske er der flere – det er lidt af en specialitet hos Michael Møller.

Everything is New Tomorrow er et yderst velsmagende mellemmåltid, som giver længsler efter at se konstellationen på en scene igen snarest muligt – og ikke mindst på Tønder Festival næste år, hvis den ellers kan gennemføres. Jeg krydser alt, hvad jeg har!