I legenders fodspor midt i en pandemi

Sam Smith, Live from Abbey Road Studios (stream)

I legenders fodspor midt i en pandemi

Anmeldt af Vicki Kragh Pedersen | GAFFA

Arkivfoto

Trods tekniske problemer og en liveoplevelse, der udeblev, formåede Sam Smith at underholde med forskellige anekdoter og at nå ud til deres fans.

I går udkom Sam Smiths tredje studiealbum, Love Goes, og i den anledning spillede de en live virtuel koncert fra Abbey Road Studios, der er mest kendt for at være det studie, hvor The Beatles indspillede nogle af deres største hits og albums, blandt andet Abbey Road fra 1969.

Denne koncert med Sam Smith er noget helt særligt, da det er deres eneste liveoptræden i 2020. Eller live er måske lige at sælge oplevelsen lidt for godt. Koncertdelen var optaget på forhånd, efterfulgt af en live Q&A, der ikke bar præg af at være live.

Forsøg på at komme tæt på publikum

Koncertdelen vekslede mellem optagelser fra de øve-sessions, der lå forud for koncerten og selve koncerten fra Abbey Road Studios. Små anekdoter var lagt ind over behind the scenes-optagelserne, hvor Smith blandt andet fortalte om baggrunden for denne unikke koncert. Som med så mange andre ting har der været langt mellem livekoncerter i 2020 på grund af coronapandemien. Smith omtaler det som “The weirdest time in our lives” og fortæller, at denne virtuelle koncert er det tætteste, de kan komme på deres publikum under de nuværende omstændigheder.

I’ve done nothing wrong, I’m young

Smith lagde stærkt ud med “Young” og “Diamonds”, der også er de første to numre på det nye album. Stemningen fulgte hele koncerten igennem i stor grad tempoet på den sang, der blev fremført, og blev suppleret af lys i forskellige farver. Ud over Smith og musikerne var der også tre korsangere, blandt andet LaDonna, der sang “Lay Me Down” i duet med Smith cirka halvvejs i koncerten. Med et sæt på cirka en time blev der også plads til at spille Cindy Laupers 80’er-kæmpehit “Time After Time” i en version, der lå utroligt tæt op ad originalen.

I en blanding af langsomme og uptempo sange formåede Smith at lade energien sprede sig langt ud gennem skærmen, selvom det ikke var rigtigt live. Indlevelsen i deres sange, både de gamle og de nye, var med til at gøre det til en god oplevelse. Da de sang “For The Lover That I Lost”, blev sangen dedikeret til Celine Dion, som Sam Smith oprindeligt skrev sangen til, og som udkom i 2019.

Fans fulgte med fra hele verden

I mangel af et livepublikum valgte jeg synkront med koncerten at følge livefeedet på Twitter under hashtagget #LoveGoesAbbeyRoad. Der sad en blanding af glade fans og fans, der ikke kunne tilgå livestream pga. tekniske problemer. Koncerten skulle være startet kl. 21 dansk tid, men først efter 33 minutters forsinkelse gik sendingen endelig i gang. Forsinkelsen gjorde derfor, at opvarmnings-artisten Zoe Wees’ numre først kom som det allersidste, inden livesendingen sluttede. Selvom Love Goes-albummet kun er godt et døgn gammelt, har de trofaste fans allerede udpeget deres favoritter, blandt andet “My Oasis”, “Kids Again og “Love Goes”.

Hold øje med Zoe

Da live Q&A var overstået, hvor Smith fortalte, at han ligesom mange andre spiste en hel del og så Tiger King under forårets lockdown, blev Zoe Wees’ tre opvarmningsnumre sendt. Zoe Wees er 18 år, kommer fra Tyskland og er aktuel med singlen “Control”. Hun har en virkelig smuk, dyb stemme, og jeg vil anbefale at give sangen et lyt, for hun kan meget vel være en kommende stjerne.

Young

Diamonds

Dancing With a Stranger