The Hamrahlíd Choir
Come and be Joyful

ANMELDELSE: Legendarisk islandsk kor i samarbejde med Björk

Album / One Little Independent Records
Udgivelse D. 04.12.2020
Ivan Rod

I Island er der et klassisk kor, der indtager en helt særlig position. Koret, der (på engelsk) hedder The Hamrahlíd Choir, blev stiftet i 1982 af Þorgerður Ingólfsdóttir og har siden – til hver en tid – bestået af studerende på universitetet i Reykjavik.

I dag står koret som et fyrtårn – ikke bare i islandsk korsang, men i europæisk. Og Þorgerður Ingólfsdóttir, som nu er gået på ”pension”, har fortjent mødt anerkendelse for sit årelange bidrag til korsangen. Hun har modtaget allehånde ordener, ærestitler og priser i sit hjemland og i andre lande – herunder den danske Leonie Sonnings Musikpris i 1975.

Korets kvalitetsniveau, som hun ikke bare har sikret, men konstant udbygget, har tiltrukket et hav af unge, ambitiøse islændinge – mere end 2.500 i løbet af de små 40 år. Koret har i den forstand dannet skole for mange af Islands sangere og musikere – herunder for Björk, der som 16-årig selv var en del af koret, og som nu selv medvirker som korsanger på The Hamrahlíd Choirs nye album, Come and be Joyful.

Samarbejdet er kommet i stand i og med, at koret har medvirket på Björks album Utopia og i hendes show Cornucopia. Nu er der så pay-back-time på The Hamrahlíd Choirs album, Come and be Joyful. I hvert fald medvirker Björk som én stemme i et stort kor, og hun gør det sikkert godt – selv om man ikke specifikt kan høre hende. (Jeg kan i hvert fald ikke). Men hun medvirker – ydmygt og taknemmelig for det, koret har givet hende af musikalitet og vokal pondus.

Björk medvirker på to a cappella sange, som hun selv har skrevet – ”Cosmogony” og ”Sonnets” – og indgår således i en stor, unik lyd, både som sangskriver, arrangør og stemme, med én stemme ud af op til et halvt hundrede. Og hun gør det både i taknemmelighed og som en hyldest til Þorgerður Ingólfsdóttir og The Hamrahlíd Choir, som i hendes optik har været altafgørende for den vulkanske kraft, der i de senere årtier – på mirakuløs vis – er udgået fra det lille ørige i det nordatlantiske.

Materialet fremføres sakralt. Og stort. Sange som ”Blástjarnan Þó Skarti Skær”, ”Smávinir Fagrir” og ”Maríukvæði” fremstår som højdepunkter på et album rigt på højdepunkter.