Apartment

Karantænekuller præsenteret som synthet sovekammerpop

EP / Moody Mongoose
Udgivelse D. 20.11.2020
Nanna Frank

Den triste, sårbare og længselsfulde sætning “Can’t talk to her when I want to” åbner Pari Penns debut-ep, Apartment, og her er stemningen godt og vel sat for de fem sange, duoen præsenterer os for.

Simon Vestergaard og Mikkel Broch-Lips står bag Pari Penn, og her inviterer de ind i et drømmende univers, hvor Vestergaards karakteristiske, lyse vokal lægger sig i en den fineste sløjfe oven på bølgende 80’er-drømmepop.

Synth-pop-duoen har ikke engang et år på bagen. De to mænd besluttede sig nemlig for at starte projektet i starten af 2020 i deres fælles lejlighed i Aarhus, hvorefter det udviklede sig hen over forår og sommer under nedlukning og karantæner. Derfor er det også tydeligt, at sangene kredser om en tilstand af kronisk forvirring. En tilstand, der opstår, når en ting slutter, og en ny hverdag står for døren.

Apartment kunne egentligt lige så godt være soundtracket til minderne om ens første hjertesorg som teenager. Karantænen og isolationen rummer nemlig samme forvirring, længsel og håbefuldhed og er også at mærke mellem linjerne på de fem numre. At Pari Penn er en duo bestående af to unge mænd, er svært at løbe fra. De fem sange drejer sig om ungdommens usikkerheder og står som en stærk coming of age-debut.

Åbningsnummeret ”Arcade Games” omfavner fra første akkord. Det er uden tvivl et af de bedste numre til vinterkuldens melankoli. C-stykkets instrumentale udtryk er helt exceptionelt stærkt. ”Bouncing” sætter tempoet op med en – ja – bouncende guitar i baggrunden. ”I can be the guy that you love,” lover Simon Vestergaard, inden vi sætter tempoet helt i vejrs med ep’ens højdepunkt i både tempo og kvalitet, ”LPs Are Cool (If You Like Them)”. Et nummer, der på en og samme tid er så sukkersødt, at man får ondt i tænderne, alt imens tristheden aldrig ligger langt under overfladen.

”Sleep” sætter farten ned igen med sin smukke klavermelodi, inden ”Over” lukker ep’en med et helt langsomt tempo. ”Over” er uden tvivl et virkelig godt match til den tid, hvor vi ser dagene blive kortere og forsøger at bevare optimismen mod de lysere tider, der er i sigte på den anden side.