Dicte
All Good As It Is

ANMELDELSE: Eftertænksom Dicte gør status på et nedtonet album

Album / Stunt Records/Sundance Music
Udgivelse D. 29.01.2021
Jan Opstrup Poulsen

Sanger og sangskriver Dicte er nået dertil i livet, hvor man ofte lige stopper op og gør status. Og måske beslutter sig for at skrue ned for tempoet og indtage nuet. På All Good As It Is møder vi i hvert fald en Dicte, der har søgt en afdæmpet musikalsk tone i melodier, der giver sig den fornødne tid. Dette fulgt op af sange, der dvæler ved det at leve livet, men først og fremmest om ikke at glemme at sanse det levede liv. Dicte er havnet i livets naturlige midtvejskrise, eller hvad man nu vil kalde det. Men i stedet for at købe sig en motorcykel, så lader hun den kunstneriske åre bearbejde tankerne og leder efter en ny musikalsk ligevægt.

Essensen af hele albummet hører man i åbningssangen ”Can't Be The Last”, der også er albummets absolut bedste nummer. Her underbygges følelsen af, at alt ikke bare fortsætter, og der er en udløbsdato, hvilket er en medvirkende årsag til, at man kan blive bedre til at værdsætte livet. Melodien er filmisk og dramatisk i en tilbageholdt tone. I det hele taget holder Dicte igen albummet igennem, hvor hun med stor beslutsomhed skræller lagene af for at finde ind til udgangspunktet. Der, hvor sangen skabes.

All Good As It er et album, der fyldes af en flot og fuldendt lyd, der hele vejen er i kontrol. Vi er ganske langt fra den mere poppede Perfume fra 2016 og i et langt mere flydende melodiunivers, hvor det samlende lydbillede har overtaget. Det er da også det tidligere medlem af Swan Lee og siden hen mest filmkomponist Jonas Struck, der har iscenesat lyden.

Og på den kant er der ikke så meget variation over sangene, der hele tiden skal finde ind i den lidt stramme skabelon og passe på ikke at blive forstyrrende. Det lykkes at bryde ud i den dramatiske ballade ”I'm On Fire”, hvor vokalen giver los og lyder både moden og stor. Lidt hjælp har man også brug for i denne livets fase, og skal man gøre det lidt musikalsk festligt, så hiver man fat i altid samarbejdsvillige Teitur, og ”Seasick” kan da heller ikke undgå at stikke positivt ud med den musikalske humørspreder fra Færøerne. På trods af det gennemgående rolige tempo, så er der lidt fart i den elektropoppede ”My New Jesus” med en vidunderlig basgang.

All Good As It Is byder sig til som et af Dictes mest vellydende soloalbums og med en mere end tydelig indhegning af melodi og sange. Hun synger som altid stærkt, men lidt fortærsket sagt, så mangler albummet flere af de indlysende gode sange, der skiller sig ud fra mængden og gør forskellen. Lidt af det, som hun fremmaner på den stille ”The Beach” i et oprigtigt savn af en svunden tid og følelse.