Passenger
Songs For The Drunk and Broken Hearted

Når hjerte rimer på smerte

Album / Cooking Vinyl
Udgivelse D. 08.01.2021
Jan Opstrup Poulsen

Selv om engelske Passenger ikke synger på dansk, så kan hjerte sagtens rime på smerte. Mike Rosenberg har nemlig lavet et break-up album, og det er selvsagt guf for den meget følsomme sanger og sangskriver. Selv erklærer han, at det har åbnet for et skrøbeligt vindue, som han så har taget kreativt livtag med på albummet. Nu er det ikke sådan, at Passenger ikke er vant til de store følelser. Han elsker dem, og det er hans spidskompetence at skråle dem ud i medrivende sing-along sange. Passengers folkpop har alle dage været ganske glat, men han har altid haft en vis musikalsk integritet og bliver sjældent helt så lalleglad som sin mere populære musikalske fætter Ed Sheeran.

Men på Songs for the Drunk and Broken Hearted bliver det temmeligt klæbrigt undervejs i hans sukkende sange om fortabt kærlighed og de mange vildfarne veje ud af den triste situation. Med albummet er Mike Rosenbergs knuste hjerte så småt helet, og han fremstår lige en tand for klog på det hele. Han lægger blødt og kælent ud på ”Sword from the Stone”, hvor han spreder det gode budskab om at han er fine og i overskud nok til at spørge til dem, der engang var omkring ham. Og med hans lidt slæbende fistelstemme, så er der ikke et øje tørt.

Med Songs for the Drunk and Broken Hearted har Passenger slået sig ind på en den virkelig bløde popvej. Han har altid været venligheden selv, når det kommer til det melodiske, men på albummet bliver det for rent i sit udtryk, og hans små musikalske særegenheder forsvinder i de nydeligt udformede sange.

Til gengæld åbenbarer Passenger sig som lidt af en ballademager. Når han hiver følelsesregistret ned i tempo og vælger den enkle vej, så fremstår hans skrøbelighed som både nærværende og ærligt. Det spiller i den afstemte ”The Way That I Love You”, der har fundet en fortrinlig melodilinje, og han virker reelt fortabt i ”Sandstorm”, hvor han lægger en let urolig musikalsk bund, der med få virkemidler får tilført sangen en underspillet patos. Her kan en enkelt trompet iscenesætte de store stemninger. Han rydder dog bordet med den inderligt blødende ”Suzanne”, hvor hjerte rimer på smerte med stor genkendelighed.

Men på den lange bane bliver Songs for the Drunk and Broken Hearted for triviel og ikke mindst sentimental. Det er godt nok som et lille mellemspil, men ingen tvivl om, at den turnéivrige Passenger trænger til at blive luftet.