Rhye
Home

Når honningen bliver for tyndtflydende

Album / Loma Vista
Udgivelse D. 22.01.2021
Simon Boertmann Brüel

For nok især danske fans er det velkendt, at Rhye i begyndelsen var en semidansk duo bestående af den canadiske sanger Michael Milosh og danske Robin Hannibal. Men efter den roste debut, Woman fra 2013, forlod Hannibal af forskellige årsager projektet. Den hyperlækre lyd er i det store hele uforandret på Rhyes tredje album, Home – ikke mindst i kraft af sangerens karakteristiske falset – men det er, som om der mangler noget.

Milosh’ stemme er en stor styrke for Rhye-projektet, og den fungerer som et effektivt visitkort. Men den risikerer også at blive enerverende, når den nummer efter nummer bliver hængende i den samme, tilbageholdte stemning. Man kan godt savne, at Milosh en gang imellem sang mere igennem og lod den svævende engleklang få en pause til fordel for en varmere og mere fyldig vokallyd, hvilket han oftere gjorde på debuten.

Der er fine momenter på Home. Sange som ”Come In Closer”, ”Helpless” og ”Hold You Down” er veldrejede, og på sidstnævnte medvirker DR Pigekoret (under ledelse af Phillip Faber), der også både indleder og afslutter pladen, som et kærkomment supplement til Milosh’ stemme. Men som det ene velproducerede nummer afløser det andet, bliver det svært at fastholde koncentrationen, og til sidst er Home nærmest blot et lækkert – men forglemmeligt – lydtapet, mens ens tanker umærkeligt er vandret videre til tøjvask, børneafhentning og coronatests.

Tag et nummer som ”My Heart Bleeds”. Det er så smækfyldt af lækre lyde og effekter, at det føles som at blive transporteret tilbage til et 70’er-lydstudie spækket med dyrt vintage-gear på den amerikanske østkyst. Det er umiddelbart stærkt tilfredsstillende, men lige så snart sangen er slut, er den forduftet igen og svær at genkalde sig.

Om det er Hannibals fravær, der gradvist har fået Rhyes plader til at minde mere og mere om tomme kalorier, er ikke til at sige, men sangskrivningen var unægtelig stærkere på debuten, der indeholdt mere mindeværdige melodier og en større variation i stilarter, tempo og stemninger. Michael Milosh er en dygtig producer og en unik sanger, men måske har han brug for en legekammerat.