Rasmus Johansen fra Fly
Køddag

ANMELDELSE: Telestjernen er slukket, Rasmus Johansen er tændt med samfundssatirisk folk

Album / Eagle Vision Records
Udgivelse D. 12.02.2021
Ole Rosenstand Svidt

Efter seks fine, rock- og surfinspirerede album under aliaset Telestjernen har sanger og sangskriver Rasmus Johansen valgt at udgive musik under eget navn – tilsat ”fra Fly”, en henvisning til den midtjyske landsby Fly, hvor han residerer.

Samtidig har han udviklet sit musikalske udtryk i retning af folk, men de finurlige dansksprogede tekster er bibeholdt. Da jeg kiggede ned over sanglisten, faldt jeg straks over titlen ”Problemulven kommer,” som også viser sig at være et af albummets højdepunkter. Sangen handler om modsætningsforholdet mellem de jyske fåreavlere, der er plaget af den tilbagevendte ulv og de naturromantiske københavnere, som synes, det er så fint, at rovdyret er vendt tilbage til Danmark – langt væk fra København. Og den må jo kun skydes, hvis den er en såkaldt problemulv ifølge Miljøstyrelsens kriterier. Johansen leverer sangen med bid og vid (”Vi snakkede lidt om ulven, er der plads til den slags dyr? / Og jokede lidt med Midtjyllands Europaeventyr”).

I det hele taget er aktuelle samfundsdebatter af typen, der giver genlyd på de såkaldt sociale medier, omdrejningspunkt for mange af de satiriske sange. By versus land og de deraf følgende konflikter er et genkommende emne, men vi møder også bilist mod cyklist-problematikken, ældre mod unge, kødelskere versus vegetarer, kunstelskere mod kunsthadere, i hvert fald når det gælder offentlig støtte (”I avisen kan jeg se på side tre / at kunsten sku’ ha’ dårlige kår / Jeg hørte da ellers, at dronningen fik solgt sig et maleri / i april sidste år”), almindelig mælk kontra urmælk fra Thise (jeg anede ikke, at der var noget, der hed det, men så lærte jeg da noget) og folk med forskellige syn på, hvad der er krænkende. Rasmus Johansen lægger argumenterne i munden på forskellige fiktive karakterer, og hvad han selv mener, fremgår ikke altid tydeligt, men han synes at have sympati for begge parter, og det præger sangene i positiv retning.

Det er ret spøjst at høre en bilist rase mod lycraklædte cyklister i ”Besked til Cykelforbundet vedr. § 42” til en melodi, et akkompagnement og en solid vokal, der sender tankerne mod tidlig Bob Dylan. (”Ingen kan være så tosset at tro, man kan fylde det meste af en vej / I sku’ skrælles, hvis det stod til mig”). Smukt mandolinspil klæder flere sange, eksempelvis ”Pip, harme og krænkelseskultur” og førnævnte ”Problemulven kommer”, mens en klagende mundharmonika fungerer fint på ”40-årskrise.”

I længden savner jeg en smule mere plads til instrumentale mellemspil, der ikke får meget rum mellem de mange velskrevne ord, men hvis du er til navne som Niels Hausgaard, Allan Olsen og Annika Aakjær, kan Rasmus Johansen fra Fly varmt anbefales. Uanset om du spiser kød eller ej.