Ani DiFranco
Revolutionary Love

En stærk stemme midt i kaos

Album / Righteous Babe Records
Udgivelse D. 19.02.2021
Henrik Friis

Det er mere end et kvart århundrede siden, disse ører første gang stiftede bekendtskab med Ani DiFrancos personlige og stærkt politisk engagerede musik: Dengang en nærmest rastløs, determineret amerikansk kunstner med punket folk-attitude, et gnistrende, funky akustisk guitarspil og et stålsat jeg-er-sgu-min-egen image.

Sporadiske genhør siden har bevaret det generelt fine billede uden at ændre det afgørende, men så meget mere glædeligt er det at dykke ned til amerikanerens 22. album: Inspireret af og indspillet midt i de opsplittende hændelser, som ”Guds eget land” har budt sig selv gennem de seneste år leverer DiFranco her en meget varieret og helstøbt kommentar til hele kaosset.

Med udgangspunkt i egne oplevelser – også selvoplevet frygt og dybe ar på sjælen – ender den nu 50-årige alligevel op med troen på kærligheden og gensidig forståelse som den eneste vej frem. ”They go low/You go high” citerer hun Michelle Obama i kælent udførte ”Contagious”, og i letbenede ”Simultaneously” erkender hun selv, at optimismen kan have det svært, fordi hun føler sig fanget mellem en voldelig, rå og en mere kontaktsøgende verden. Men...

Langt det meste fortælles på en stærkt smittende måde, hvor hun nu supplerer folk-inspiration med tæt-tyst bluesy soul med dejlig smag af træ, jazzy pop og skæve breaks, smækker latin m.m. Eller sfæriske, søgende arrangementer som i ”Station Identification”, hvor den ellers meget ord- og fortælleglade DiFranco skærer alle budskaberne ind til essensen: ” I have a dream/and you have a dream/why are we fighting each other?/we should be working together”.

Alt i alt et udspil, der med selvtillid tager os med på en positiv rejse, hvor fans af fjerne musikalske slægtninge som Joni Mitchell og Rickie Lee Jones også vil føle sig velkomne. Og (selvfølgelig) udgivet på hendes eget Righteous Babe Records. Som de 21 foregående.