Willie Nelson
That’s Life

Tilforladelig hyggetime med den sejlivede legende

Album / Sony Legacy
Udgivelse D. 26.02.2020
Espen Strunk

Vi kan tale om countrymusik og The Great American Songbook – den populære betegnelse for den store kanon af amerikanske pop- og jazzklassikere fra perioden 1920-1960. I sidste ende er det alt sammen lyd – og der er få lyde, som resonerer så rustikt og dybt som klangen af i dag 87-årige Willie Nelsons vejrbidte stemme og hans trofaste, gamle guitar med kælenavnet Trigger.

Derfor er der også grund til at glædes over, at veteranen stadig udgiver mindst et album om året – langt fra uomgængelige mesterværker alle sammen, men samlet set ikke desto mindre et livsbekræftende og elskeligt output fra countrymusikkens sidste, overlevende outlaw.

Ligesom vennen og kollegaen Bob Dylan har Nelson de senere år hygget sig med at fortolke udpluk fra den store amerikanske sangbog – således også på sit aktuelle album, som lægger sig i direkte forlængelse af klassikeren Stardust (1978), Summertime – Willie Nelson sings Gershwin (2016) og My Way (2018).

Hvor Nelson på forrige års Ride Me Back Home beviste, at han stadig kan gå lige til hjertet, løfter That’s Life sig aldrig over den hyggelige og tilforladelige nostalgi. Hvilket, ret beset, formentlig heller ikke er ambitionen. Med snart 90 (!) år og en stribe klassikere bag sig er det længe siden, Willie har haft noget at skulle bevise – fred så med, at That’s Life ikke føjer noget nævneværdigt til livsværket.

Bedst fungerer det, ikke overraskende, når stemningen er blå. Eksempelvis i “Cottage for Sale”, hvor "til salg"-skiltet bliver et smertefuldt symbol på forlist kærlighed: “The key's in the mailbox / The same as before / But no one is waiting for me anymore / The end of our story / Is there on the door / A cottage for sale”. Sådan en sang ville give mening på et hvilket som helst Nelson-album, mens indslag som Willies version af ”I’ve Got You Under My Skin” og albummets duet med Diana Krall fremstår mindre end uundværlige.