Sia
Music (Songs From and Inspired by the Motion Picture)

Retningsløs og uinspireret

Album / Monkey Puzzle Music
Udgivelse D. 19.02.2021
Michael Jose Gonzalez

Sias instruktørdebut med Music er ikke ligefrem blevet vel modtaget af kritikere, publikum og autisme-organisationer. Men hvor favntaget med filmmediet er nyt land for Sia, er musikken til filmen anderledes velbetrådt grund. Hvorfor det da også kan undre, at den talentfulde sangskriver ikke har kunnet levere bedre og mere inspireret materiale til det projekt, der tydeligt er hendes hjerteblod.

Åbneren ”Together” er tre et halvt enerverende minut, der desværre danner præcedens for, hvad resten af albummet har at byde på. Budskabet er sympatisk og fuld af livsglæde og positivitet, men desværre veksler størstedelen af sangene mellem det forglemmelige og det irriterende. Og selv Sias store vokal kan ikke hive magi ud af røven på en samling blodfattige kompositioner, der desværre ligger langt under, hvad vi har lært at forvente af det australske stortalent.

”Saved My Life” gemmer på enkelte af de elementer, der gør Sia til Sia og løfter hende over den farveløse masse af sangskrivere, der ellers præger pølsefabrik-delen af branchen, men bedst som man fristes til at tro, at der kunne være noget at hente på albummet, kommer David Guetta-samarbejdet ”Floaing Through Space” ind fra højre og suger al livslyst ud af lytteren, og man efterlades med lidt samme følelse som, når en eller anden har stillet glasset med Nutella i køleskabet.

”Eye To Eye” og ”Beautiful Things Can Happen” har begge deres øjeblikke, men ellers er Music mest af alt en retningsløs og forstemmende omgang spild af talent, der udmunder i en fersk omgang, hvor der aldrig for alvor er noget på spil. Fingrene er krydsede for, at Sia kommer stærkere tilbage på næste regulære udspil.

Jeg har endnu ikke fået set Music, og hvis det her vitterligt er ”songs from and inspired by…” (burde ved nærmere eftertanke være ”songs from and uninspired by…”), kommer det nok til at vare et stykke tid, før jeg er i netop dét masochistiske lune.