Bo Sundström
Det Kanske Händer

Bo Kasper brillerer med modent nyt

Album / Sony Music
Udgivelse D. 19.02.2021
Ivan Rod

For tre år siden udsendte svenske Bo Sundström soloalbummet Mitt dumma jag, som med undertitlen, Svensk jazz, sendte en hilsen tilbage til 1960’erne og måske Jan Johansson, i hvert fald den svenske visetradition.

Sundströms nye (fjerde) album følger på mange måder op, hvor det forrige slap – for Det Kanske Händer er, som forgængeren, tæt forbundet med den svenske jazz, den svenske visetradition og den svenske folkelighed – selv om materialet er lånt i udlandet.

En komposition som ”Som vanlig” er lånt fra tysk/amerikanske Marlene Dietrich – som udødeliggjorde den ikoniske original, ”Ich bin von Kopf bis Fuß” eller ”Falling in Love Again”. Andre numre på Det Kanske Händer er lånt i andre lande, traditioner og tider. Men i Sundströms verden bliver de alle helt umærkeligt, som var de hans egne, originale, svenske viser og vokaljazzballader.

Sangeren, sangskriveren og guitaristen Bo Sigvard Sundström, som også er kendt under kunstnernavnet Bo Kasper – som kapelmester i Bo Kaspers Orkester – formår i eget navn at skabe et absolut lytteværdigt, let og vemodigt, nostalgisk, nedtonet og enkelt vokaljazzalbum med hilsner bagud – til f.eks. Beppe Wolgers og Stikkan Andersson, men også til dem, der har de oprindelige rettigheder.

En ting er, at kompositionerne er langtidsholdbare. Noget andet er, at Sundströms kongeniale tekster har en kvalitet, der matcher kompositionerne.

Og noget helt tredje – at det hele forløses vokalt og instrumentalt med stilsikker og –bevidst styrke. Materialet bærer nok Sundströms signatur, præget som det er af en særegen sans for tekster såvel som musik, men hvad sidstnævnt angår – så bidrager Jonne Bentlöv (trompet), Björn Jansson (sax), Robert Östlund (guitar), Vladan Wirant (klaver), Daniel Fredriksson (trommer) og Ulf Engström (kontrabas) også med udtalt styrke.

Med dem bag sig formår Sundström at skabe ”nye”, vedkommende og smukke ballader som f.eks. ”Skyll på mig” og ”Två tungar”. Det kanske händer er af selvsamme grund et vokaljazzalbum, man bør unde sig selv at høre.