Neil Young & Crazy Horse
Way Down In The Rust Bucket, 2 cd

Neil Young – stærkt indlæg fra ny storhedstid

Album / Reprise
Udgivelse D. 26.02.2021
Henrik Friis

Slut 80’erne/start 90’erne var en massiv tilbagekomst for Neil Young. 1990-albummet Ragged Glory red ikke bare videre på samme høje bølge som ”tilbagekomsten” Freedom – det genforenede ham også atter en gang med Crazy Horse, og det er opvarmningen til den efterfølgende turné, der her udsendes som kapitel 11,5 i canadierens såkaldte ”Performance series”.

Der findes i forvejen en helt igennem gnistrende live-udgivelse fra selve turen, Weld (1991), men her på en mellemstor Santa Monica-klub fire-fem måneder tidligere er Young & co. optaget i en kende mere loose stemning. De præsenterer endnu flere numre fra Ragged Glory, men laver også sjældne/skæve tilbageblik til mere uglesete udgivelser som Re-ac-tor og American Stars N’ Bars. Og tilsammen ender vi med en udgivelse, der står som et godt supplement til ovennævnte perle.

For loose må ikke forveksles med ufokuseret: Ralph Molinas og Billy Talbots groove er og bliver et imponerende enkelt og effektfuldt medrivende afsæt til Youngs lange guitareskapader. Og dem er der heldigvis mange af her, hvor hans Les Paul nynner, hviner, skriger og tordner i takt med udviklingen af fortællingerne. Ragged Glory var i forvejen et album med ansats til lange sange, og her klokker tålmodige, smukke ”Love to Burn” og vandrende ”Love and Only Love” - om kærlighedens altoverskyggende kraft – begge ind på den rigtige side af 13 minutter. ”Rigtig”, fordi fortælleren aldrig virker træt.

Klassikere som ”Cinnamon Girl”, ”Like A Hurricane” (her med vel rigelig synthesizerbund) og ”Cortez the Killer” er måske sikre favoritter, men det er lysten til at spille sjældne ting a la hårdkogt rå ”Bite the Bullet” og den crazy-maniske afstikker ”T-Bone”, som sparker buler i denne rustne spand. Ujævnt og ikke højkaliber det hele. Men det skiller den ud – og giver appetit til flere af de hypnotiske ridt.