x
Lilly: The Song Is You

Lilly
The Song Is You

ANMELDELSE: Stilsikkert, smukt vokaljazzalbum

GAFFA

Album / Challenge Records
Udgivelse D. 26.03.2021
Anmeldt af
Ivan Rod

Da den dansk/japanske singer-songwriter/jazzkomponist og -vokalist Lilly-Ann Hertzman i 2017 udsendte sit fjerde album, Tenderly, var det til overvældende applaus. Anmeldere på flere kontinenter roste hende fortjent til skyerne for duo-albummet, der bød på standards og et samarbejde med den israelsk/amerikanske jazzguitarist Gilad Hekselman.

På hendes nye album, The Song Is You, hører man hende igen i et samarbejde med Gilad Hekselman, men nu også med den amerikanske kornettist Kirk Knuffke. Igen i et enkelt udtryk, igen med et materiale, der altovervejende består af amerikanske standards. Og igen-igen med moden tyngde, sanselighed og karakter. Det er som om, Lilly sammen med Hekselman – og nu også Knuffke – har fundet ind til en autenticitet, intensitet og nerve, der både klæder hende og sangene og musikken. The Song Is You er af samme grund uhyre vellykket. Endnu et lille værk (i en udgivelsesrække, der ikke bør sættes punktum for. Gid Lilly og Hekselman må fortsætte samarbejdet i mange år frem).

På det nye album er der en enkelt sang af egen avl, ”Five Wild Geese”, der er dristig og gennemført smuk, og som klæder alle de øvrige sange fra the Great American Songbook med sin forfriskende puls. Men bemærkelsesværdig er altså også Lillys versioneringer af numre som Victor Youngs og Ned Washingtons ”My Foolish Heart”, Richard Rodgers’ and Oscar Hammersteins ”It Might As Well Be Spring” og Duke Ellingtons ”Prelude to a Kiss” og i øvrigt af den gamle, britisk/skotske folkesang, ”Scarborough Fair” (som Simon & Garfunkel udødeliggjorde i 1968).

Lilly-Ann Hertzman har et utrolig godt og tilsyneladende naturligt greb om sangene/balladerne. Det er som om, de er en del af hendes eget musikalske DNA. Som om deres swing læner sig op ad hendes eget swing. Som om hendes stemme er skabt til dem eller omvendt. Og så er det som om, hendes samarbejde med Gilad Hekselman er et perfekt match. Hendes varme vokal smyger sig let og smukt op ad hans strengeleg. Og nu også op ad Knuffkes tone.

Set i lyset af, at hele albummet er indspillet på bare én dag i New York, må man tage hatten af og beundre de tres musikalitet og virtuositet, deres respektive, innovative udgangspunkt og deres evne til at samarbejde, når optageknappen aktiveres.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA