Godspeed You! Black Emperor
G_d's pee AT STATE'S END!

Tålmodig opbygning af kontrasten i håbet, der findes i mørket

Album / Constellation
Udgivelse D. 02.04.2021
Simon Yüksel Nielsen

Godspeed You! Black Emperor har alle dage adskilt sig enormt fra sine samtidsmusikere. Det er definitionen på postrock i sit mest æstetiske udtryk, ligesom det er formidlingen af komplicerede følelser, der vækkes til live gennem kompliceret musik. Men alligevel er der en tilgængelighed over musikken. G_d's pee AT STATE'S END! lægger sig i en klar og tydelig tråd med bandets bagkatalog, hvor temaer som mistillid og eksklusion hviskes gennem storslåede lydflader

Der er noget enormt angstprovokerende over at skulle anmelde noget, Godspeed You! Black Emperor har bedrevet. Formentlig har det at gøre med det kunstneriske niveau, bandet har udviklet gennem tiden. Det er et band, der ikke alene adskiller sig fra de fleste af de andre bands fra deres samtid.

Opstiller man postrock som en paraply for atmosfærisk og dragende instrumentalmusisk, vil Mogwai, This Will Destroy You og Explosions In the Sky befinde sig i den ene ende af skalaen, hvor Godspeed You! Black Emperor vil sidde ret så alene i al sin dominans i den anden. De fleste udtryk for postrock med særligt fokus på bands som Mogwai, der har haft en gevaldig rolle i udvikling af den musikalske udtryksform, er nærmere filmiske følelsesfortolkninger. De er egentlig ret håndgribelige og lyttervenlige i deres overordnede udtryk, hvorimod de fleste værker, Godspeed You! Black Emperor lægger navn til, snarere er mobile installationskunstværker, der har evnen til at skabe deres egen fortælling. G_d's pee AT STATE'S END! er ingen undtagelse, ligesom den lægger sig i en klar og tydelig tråd med det bagkatalog, bandet gennem 25 år har oparbejdet.

Som det er med alle former for kunst, er det svært at betragte det som noget alenestående uden relation til det, der har været før. Sådan er det med musik, ligesom det er det med film og alle andre former for kunstformer, selvom det måske primært gør sig gældende med former for popkultur. Men hvor forgængeren Luciferian Towers for mig var et dødsbetonet lydbillede af de tilstande, der befandt sig omkring os, og samtidig et genbesøg hos den kulsorte melankoli, Godspeed You! Black Emperor etablerede med F A, er G_d's pee AT STATE'S END! et mere følsomt værk. Her kan fortolkningerne få lov at trække i den retning, man umiddelbart føler for.

Hvor melankolien, mistilliden og følelsen af eksklusion er temaer, der planter sig i fortolkningen af Godspeed You! Black Emperors musik, formår G_d's pee AT STATE'S END! at trække lytteren helt ned, hvor håbet ikke findes længere. Men talentet har altid ligget i skabelsen af storslåede kontraster, hvor det smukke vinder frem i ellers mørke og dionysiske lydbilleder. G_d's pee AT STATE'S END! opbygger undervejs et dominerende mørke, der gennem albummet destrueres i et udtryksfyldt håb på ”Cliffs Gaze / cliffs' gaze at empty waters' rise / ASHES TO SEA or NEARER TO THEE”, inden albummet føres til ro på ”OUR SIDE HAS TO WIN (for D.H.)”.

G_d's pee AT STATE'S END! er et følende og tålmodigt værk, der ikke bare formår at opbygge den eksploderende destruktion, postrocken og Godspeed You! Black Emperor før har skabt. Det er et album, der giver indtryk af en kreativ symbiose, der er opstået gennem de forskellige musikalske talenter i bandet, for til sidst at skabe en musikalsk bevidsthedsstrøm, hvor omdrejningspunktet er mistillid til det politiske samfund. Det er vel at mærke en fortolkning, der udelukkende er baseret på de temaer, der tidligere har været en del af Godspeed You! Black Emperors univers, og som G_d's pee AT STATE'S END! lægger sig i tråd med.

Det er album, der skal betragtes i sin helhed og i relation til de følelser, den rører i lytteren. Det betyder muligvis, at der næppe kan oprettes en konsensus for, hvordan G_d's pee AT STATE'S END! skal forstås. Men det er hele idéen med Godspeed You! Black Emperor. Det er det, de forreste blandt publikum, møder op for at opleve, når bandet optræder live. Det er det, postrocken kan, og det er det, Godspeed You! Black Emperor har haft stor rolle i at definere og mestre.