Kristian Leth
Stormen

Flere sange fra isolationen

Album / Speed of Sound
Udgivelse D. 23.04.2021
Jan Opstrup Poulsen

Det pibler selvfølgelig frem med sange fra og om coronaens nedlukning af samfundet og individet. Den yderst aktive sanger, sangskriver og alt muligt andet Kristian Leth blev fanget i New York, hvor han er bosiddende, og som blev ramt af en hård nedlukning. Denne ufrivillige isolation er omdrejningspunktet for Stormen, der består af en række personlige sange. Der var med andre ord tid til at reflektere over sig selv og livet.

Kristian Leth er på den musikalske front mest kendt for sin medvirken i The William Blakes, men har også bedrevet en solokarriere som dansksproget sangskriver, hvor han senest udgav Fremmed land i 2016. Det var sange, der forholdt sig til verden omkring sig og ikke uden en vis politisk snerren. På Stormen har han også kritiske kommentarer til samfundet, men det handler mere om ham selv, og hvad man som menneske kan gøre bedre, og hvornår vi bør være taknemmelige for det, som vi har. Altså dybt eksistentielle spørgsmål, hvor Kristian Leths sange udforsker forestillingen om det gode menneske.

Han starter ud med den optimistiske ”Den episke”, der byder på vellyd i en energisk melodi. Det er isolationens optimisme forstået på den måde, at der er håb om, at det bliver bedre på den anden side. Kristian Leth vedkender sig sit troløse sind, men indrømmer, at han for en gangs skyld tror på en anden end sig selv. En smuk og fint facetteret sang, der rammer melankolien lige på kornet, men hvor det håbefulde vinder.

Som modvægt til de noget tunge temaer er det musikalske oplæg til Stormen ganske imødekommende med lette melodier, der søger balancen og harmonien. Her bliver benene ikke pludselig fejet væk under dig, men fungerer som et blødt underlag til de søgende sangtekster.

Kristian Leth er mere sangskriver end sanger forstået på den måde, at det er fortællingerne, som det handler om. Han har en tydeligt betonet vokal, der fint falder ind i de melodiske sange, der fremføres med musikalsk overlegenhed, men også holder noget igen i de enkle opsætninger.

Der bliver en anelse for mistrøstigt i ”Sig det som det er”, der har svært ved at komme op til overfladen for at få ilt. Men generelt formår Kristian Let at kæmpe sig videre og lyder mere afklaret i ”Givet alt”, hvor melodien leger drilsk med den let opgivende sangtekst. Ømheden og omsorgen indfinder sig på albummets bedst drejede sang, ”Stille”, der blot på gør opmærksom på det smukke i nuet. Men det er ganske befriende, når Leth endelig løfter blikket og bider fra sig i den indignerede ”Her hvor vi bor”. Et vist udsyn har en sangskriver trods alt ofte brug for, og det er der ikke til overflod på Stormen, der mest kigger indad, men dog får løftet temaerne ud af isolationen.