Artillery
X

ANMELDELSE: Imponerende bedrift fra hæderkronet thrash-institution

Album / Metal Blade
Udgivelse D. 07.05.2021
Keld Rud

Jeg ved simpelthen ikke, hvordan de gør det. På deres 10. udspil – deraf titlen X – har de danske thrash-metal-pionerer i Artillery nok engang skrevet godt og vel et par håndfulde sange, der alle umiskendeligt rummer bandets varemærke: de eksotisk lydende riff af teknisk karakter, man øjeblikkeligt kan genkende afsenderen af. Samtidig er langtfra blot en bevidstløs gentagelse af bandets tidligere præstationer. rummer flere højdepunkter, der tårner sig op og fremstår som nogle af bandets bedste sange.

Første fuldtræffer, man støder på, er “Turn Up the Rage”. Det er fire minutters thrash-metal-perfektion, hvor forsanger Michael Bastholm Dahl leverer omkvædet med skræmmende overbevisning omringet af skarpslebet stål i form af guitaristerne Michael Stützer og Kræn Meiers fingerarbejde. Dahls vokalarbejde er i øvrigt af intet mindre end verdensklasse hele albummet igennem. Hans stemme er en skærebrændersirene, der skærer igennem de mange tons jern, Stützer og Meier fyrer i hans retning. “Silver Cross” følger lige i hælene. Tempoet er sænket en kende, men riffarbejdet står knivskarpt, og der er enormt melodisk overskud både i det sindrige i tæpper, der væves af guitarerne, og i vokalen.

“The Ghost of Me” er en af bandets bedste ballader. Sangen er et yderst sofistikeret stykke metalsnedkeri, hvor guitarharmonier, brudte akkorder og noget, der grangiveligt lyder som strygere, arbejder sammen og får løftet nummeret til monumentale højder.

“Force of indifference” sætter foden på gaspedalen, uden at noget af den melodiske overlegenhed ryger ud af vinduet. Mens albummets korteste sang “Eternal Night” med sit frygtindgydende midt-tempo-trav og et gyngende omkvæd også bør tages med på listen over højdepunkter.

Der er få ting at klage over. Teksten til første single “In Thrash We Trust” er til den lidt vel platte side, men musikalsk set bliver varen leveret. Produktionen har Søren Andersen endnu en gang stået for, og det lader til, at producer og band for alvor har fundet hinanden. Balancegangen mellem det krystalskarpe og det overproducerede, kliniske kan til tide være svær at ramme. Men her lykkes det til fulde, således at man kan høre alle detaljer, uden at man på noget tidspunkt får trætte ører af et kirurgisk renset lydbillede.

er en fornem milepæl for Artillery. Som album kan det uden problemer måle sig med de stærkeste fra deres bagkatalog.