Erika de Casier
Sensational

Reddet af nostalgien

Album / 4AD
Udgivelse D. 21.05.2021
Nanna Frank

Der er noget dejligt genkendeligt over Erika de Casiers lyd. Den er før blevet beskrevet som 90’er- r&b med tydelige tråde til Aaliyah, TLC og det tidlige Destiny’s Child. Og det er stadig den boldgade, de Casier bevæger sig i.

Sensational er opfølgeren på debutalbummet Essentials fra 2019. Et album, der for alvor fik hendes navn på manges læber særligt efter singlerne "Do My Thing" og "Little Bit". I og for sig bliver vi samlet op af Sensational samme sted, som debuten efterlod os, og vi kører nok desværre i en musikalsk ring, for der er ikke meget udvikling at spotte.

På papiret er Erika de Casier en stjerne. Hun er blevet signet af et stort engelsk pladeselskab, og hun forstår at producere sine numre, så de smager af nostalgi, uden man skal genopleve traumerne fra datidens europop. Hun har taget det bedste fra fortidens pophymner og givet dem et drys af modernitet, så de også fungerer for dem, der ikke nåede at opleve magien ved MTV-kultprogrammet TRL's tryllebindende koncept. Der er da heller ingen tvivl om, at albummet rummet intelligente produktioner, som – når de sættes sammen med de Casiers næsten hviskende vokal – hæver hele kvaliteten af albummet.

Men når det er sagt, bliver Sensationals 13 numre for ensformige. ”All You Talk About”, ”Someone to Chill With”, “Busy” og singlen ”Drama” er de fire numre, som sætter sig i hukommelsen efter et par gennemlyt. Resten vælter sig rundt i hinanden i en masse følelser, retro-plugins og banale tekster. Uanset hvor charmerende Erika de Casiers univers er, rammer det bare aldrig under huden, og det bliver bare aldrig rigtigt mindeværdigt.

Det er lidt, som om det hele er for behersket og for pænt. Som en gryde med kogende vand, der kun får lov til at simre og aldrig rigtigt eksploderer ud over grydens kanter. En vigtig note er dog, at Sensational ikke er et dårligt album, og at Erika de Casier stadig er en vanvittigt interessant artist. Der skal bare tages flere chancer, for på den måde bliver det hele ikke så opstillet. Lige nu er det følelsen af nostalgi og minderne om at sidde foran fjernsynet med MTV kørende på skærmen, der redder én fra albummets ensformighed.