Katrine Stochholm
Verden består af samlinger af stykker

Stærk, eksperimenterende elektropop med indbygget digtsamling

Album / Hun Solo Records
Udgivelse D. 23.04.2021
Ole Rosenstand Svidt

Katrine Stochholm har været værd at lytte til siden slutningen af 90’erne, hvor hun gjorde sig bemærket som pianist og komponist i det særegne Aarhus-band Under Byen. Efter tre plader gik hun ud af gruppen og var herefter med i det kortlivede indiepop-projekt Islets of Dust. I 2016 udsendte hun så sit første, flotte soloalbum, Danser til radio, der nu har fået en opfølger.

Musikalsk befinder vi os i omegnen af eksperimenterende elektropop, men først lidt om teksterne, for hver sang tager i bedste De fire årstider-stil udgangspunkt i en af årets måneder, fra januar til og med oktober – der var ikke plads til november og december. Teksterne er primært Stochholms egne, men vi finder også Stochholms musik til fire digte fra 1800-tallet af henholdsvis to gange Viggo Stuckenberg, Jeppe Aakjær og Adolph von der Recke/Mads Hansen. Disse digte har, som digte havde dengang, fast rytme og rim, mens Stochholms egne tekster er mere frie i formen. Årstidernes skiften, naturens gang og menneskelige relationer er dog et gennemgående tema på hele albummet.

Måske grundet rytmen og rimene er de sange, der tager udgangspunkt i et digt, de mest umiddelbart melodiske. Ikke mindst Viggo Stuckenbergs ”Maj”, der er en skøn, opløftende og dansevenlig forårssang, der er lige til at blive forelsket i – og til. Mere afdæmpet, men ikke mindre smuk er den sommerlige, romantiske klaverballade ”Ved engsøen” med tekst af Jeppe Aakjær og flot, dyb harmonistemme fra Jonas H. Petersen alias Hymns from Nineveh.

Numrene med Katrine Stochholms egne tekster holder dog også et højt niveau både lyrisk og musikalsk, og hendes ord blegner ikke, når de bliver sat over for de professionelle digtere. Det samme gælder for hendes melodier, for flere af de digte, hun har kastet sig over, er der allerede skrevet musik til af andre. Mest kendt er nok ”I høsten”, også kendt som ”Marken er mejet”, der er skrevet på en folkemelodi, mens selveste Carl Nielsen har sat musik til Viggo Stuckenbergs ”Nu springer våren fra sin seng”, men Stochholm falder ikke igennem i sammenligning med denne gigant.

Musikmæssigt kommer vi vidt omkring, hvor ”Alt er frosset” og ”Inde i regnbuen” er præget af hårde, glitchede elektrobeats, ”Alting strømmer nu” er mere ligefrem elektropop, ”Uvejr” har en dyster, prikkende undertone i synthbassen, mens den afsluttende ”Gæssenes kalden fra søen i natten” begynder helt stille med blot stemme og mandolin, men udvikler sig gradvist til et omsluttende elektronisk soundscape.

Stochholms luftige, ganske fine stemme er et tilbagevendende fokuspunkt, til tider diskret og elegant elektronisk filtreret og ofte modsvaret af flotte, velarrangerede korstemmer. Som om alt dette ikke var nok, følger der ved køb af vinylen også en digtsamling med indeholdende alle sangtekster og flere stærke digte af Katrine Stochholm inden for samme årstidstema. Trods sin blanding af ord fra 1800-tallet og fra dette årtusind er Verden består af samlinger af stykker et helstøbt værk, der anbefales varmt. Hør pladen, læs digtene.