x
Avishai Cohen: Two Roses

Avishai Cohen
Two Roses

ANMELDELSE: Perler i en kurv med perler

GAFFA

Album / Naïve/Believe
Udgivelse D. 16.04.2021
Anmeldt af
Ivan Rod

Israelsk fødte, i USA bosiddende Avishai Cohen er en højt profileret jazzkomponist og -bassist. En usædvanlig komponist, musiker og sanger(!) med en sjælden sans for det at skrive til og arrangere musik for en endog meget stor og sammensat besætning. Hans nye album, Two Roses, er således intet mindre end et mesterværk skrevet til og udført af en sublim jazztrio og et helt og aldeles suverænt symfoniorkester – i alt 95 dygtige musikere og en dirigent med overblik.

Trioen består foruden Avishai Cohen af trommeslageren Mark Guiliana (som bl.a. har spillet med David Bowie og Brad Mehldau) og pianisten Elchin Shirinov. Og symfoniorkesteret? Det er Göteborgs Symfoniorkester, dirigeret af Alexander Hanson – et af Nordens bedste!

Det er naturligvis de færreste jazzkomponister og –bassister forundt at få lov til/mulighed for at skrive musik til så stor en konstellation, for i jazzens verden rammer man som regel loftet med et bigband. Hvordan samarbejdet mellem Avishai Cohen, hans trio og symfoniorkesteret kom i stand, aner jeg ikke. Men jeg kan konkludere, at Avishai Cohen både har den fornødne stamina, teknik og kunstneriske nerve til at skabe et stort, sammenhængende og smukt værk, som let og naturligt forbinder jazzen og den klassiske partiturmusik. Og ikke bare det. Men også sefardisk, ashkenazisk og yemenitisk, jødisk foruden arabisk, afrikansk og slavisk musik. Titelnummeret er for eksempel et mesterligt, nyt arrangement over en gammel, sefardisk melodi, ”Shnei Shoshanim” – et tydeligt eksempel på, hvor storslået en arrangør Avishai Cohen er.

Two Roses byder på to standards – Thad Jones’ ”A Child is Born” og Eden Ahbez’ ”Nature Boy”. Alle øvrige numre er med lidt god vilje både skrevet og arrangeret Avishai Cohen – som dog har hentet inspiration i traditionerne for eksempelvis at skrive ”Arab Medley”, ”Puncha Puncha” og ”Morenika”.

Avishai Cohens helt egne numre – numre som ”Emotional Storm”, ”Alon Basela” og ”When I’m Falling” er nogle af albummets bedste. Førstnævnte to er komplekse og dog melodisk, stærke sager. Sidstnævnte er et næsten pop-rocket vokaljazznummer, der placerer Avishai Cohen, om man vil, side om side med en rockpoet som Sting. Alle tre numre er teknisk eminente. Perler i en kurv med perler.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA