Sylvester Larsen
Trolddom

Samfundsaktuelle sange lyder lidt glade i låget

Album / Eget selskab
Udgivelse D. 16.04.2021
Jan Opstrup Poulsen

Sanger og sangskriver Sylvester Larsen har en hel del på hjerte. Og det handler både om ham selv og samfundet. Faktisk vil Sylvester Larsen gerne være en moderne protestsanger. En flyvende poptrubadur. Trolddom er hans ottende udgivelse, og efter at være startet ud med engelske sangtekster og en meget amerikansk inspireret musik er han efterhånden landet solidt i det danske sprogunivers og helt og holdent i de let fordøjelige refrænsange. På Trolddom er der højt til loftet, og intet er for småt til at blive blæst op.

Albummet byder på sikre kompositioner, hvor der bliver spillet med energi og overskud. Og Sylvester Larsen er selv på noget af en rejse. Han har uendeligt meget på hjerte. Lige fra kapitalens grådige lakajer over MeToo til mor Mettes nedlukning af samfundet. Men samtidig er Sylvester Larsen også bare en glad dreng, der gerne vil på eventyr og elskes. Hans færd som samfundsaktuel sanger er derfor en noget turbulent rejse, hvor man ikke helt ved, hvor man har Sylvester Larsen.

De samfundskommenterede sange bliver generelt noget firkantede i deres udsagn, som i ”Gyldent håndtryk”. Forargelsen er da til at forstå, men sangen står tilbage som et simpelt udråbstegn. Og så bliver det nærmest gakket i ”Pandemi”, når mor Mette og politiet lige skal have en tur i møllen. Så bliver det hele mere oprigtigt, når Sylvester Larsen lader drømmene og banaliterne tage over som i ”Trolddom”, der handler om bøgernes eventyrverden eller i den let melankolske ”Zombie”, hvor savn og sorg står tydeligt frem. Og bedst er han, når han synger sin simple sang i ”Bladene på træerne”

Sylvester Larsen synger med masser af kraft og overbevisning, og virkelysten er åbenlys. Det ville dog ikke skade, hvis der blev økonomiseret mere med virkemidlerne, men ud over stepperne kommer han i hvert fald. Og det understreger et album, hvor både melodier og tekster har det med at stikke af. Helt som de mange meninger.