PJ Harvey
Dry – Demos

ANMELDELSE: Stærk samling fra karrierens første år

Album / Universal Music
Udgivelse D. 24.07.2020
Espen Strunk

Polly Jean Harvey var bare 21 år, netop flyttet til London og indskrevet på St. Martin’s College of Arts and Design, da hun i 1991 indspillede demoerne til debutalbummet Dry. Jeg havde selv ørerne andre steder dengang i halvfemserne, hvilket imidlertid ikke har gjort glæden ved at afdække hendes værk efterfølgende mindre. Harvey er en af sine generations helt store rockkunstnere, og flere af hendes halvfemserplader stikker op som nogle af årtiets mest interessante album.

Nu er der så anledning til for alvor at gå i dybden med stoffet, idet Universal Music ikke alene genudgiver de gamle plader på vinyl, men samtidig lader dem ledsage af separate plader med demooptagelser. Dry – demos er den første, hvor tidlige, flossede versioner af albummets sange indvarsler Harveys helt særlige, på én gang hudløse og brutale udtryk, som hun de følgende år forfinede på stærke skiver som Rid of Me (1993), To Bring You My Love (1995) og Is This Desire? (1998).

På disse demoer – som i sin tid udkom på en limited edition af debutalbummet – høres Harveys tidlige blues-inspirationer i det distinkte guitarspil, mens de suggestive tekster er tunge af begær: ”Must be a way that I can dress to please him / It's hard to walk in the dress, it's not easy / I'm spilling over like a heavy loaded fruit tree”. Det er en poesi, som er for abstrakt til at kunne kaldes feministisk i politisk forstand; ikke desto mindre løber kønnet som et blodigt spor gennem disse sange.

Hør bare “Happy and Bleeding”: ”Fruit flower myself inside out / I'm tired and I'm bleeding for you / This fruit was bruised / Dropped off and blue / Out of season, happy I'm bleeding / Long overdue / Too early and it's late, too”. Eller albummets andensingle, ”Sheela-na-gig” – karakteristisk nok opkaldt efter de gamle, gådefulde stenskulpturer, som findes i adskillige engelske kirker, hvor de blotter deres vulva for en mystificeret eftertid.