Dan Lindsay & T. J. Martin
Tina

Simpelthen den bedste

Film / HBO
Udgivelse D. 23.04.2021
Espen Strunk

Som barn af firserne husker jeg Tina Turner som stjerne i stadionstørrelse – med permanentet hår, minikjoler og megahittet ”What’s Love Got To Do With It” fra 1984. Jeg husker også biograffilmen af samme navn, ni år senere, hvor Angela Bassett legemliggjorde den yngre Tina. Og jeg husker soundtracket, ikke mindst fordi det kørte i ustoppelig rotation hjemme hos min klassekammerat Rebecca, som jeg begærede med den særlige intensitet, der er de tidlige teenageårs helt egen.

Det var imidlertid først med dokumentarfilmen Gimme Shelter, at Turner ramte mig med fuld styrke – live fra Madison Square Garden, 1969, med en dampende erotisk udlægning af Otis Reddings ”I’ve Been Loving You Too Long (To Stop Now)”.

Nu får vi så ”hele historien” – som man siger – om den i dag 81-årige Anna Mae Bullock, alias Tina Turner, og hendes på mange måder medrivende og hjertegribende levnedsforløb og karriere. Historien om overgrebene fra eksmanden og makkeren Ike Turner er fortalt mange gange før – lige fra Tina første gang stod frem med historien efter endelig at have brudt med den psykopatiske partner.

Egentlig for at lægge historien bag sig, men i stedet kom den til at forfølge hende resten af karrieren. Ikke bare som et irritationsmoment i interviewsituationer, men som en regulær retraumatisering, når Turner gang på gang blev tvunget til at vende tilbage til de på én gang succesfulde og smertelige år mellem 1960 og ’76.

I Tina fortæller hun så historien til kameraet for sidste gang – siddende i sit hjem i Schweiz i 2019, suppleret af nye og ældre interviews med blandt andre den afdøde søn Craig Turner, Ike Turner (som døde i 2007), Oprah Winfrey, Angela Bassett og musikjournalisten Kurt Loder. Det var Loder, som i 1986 stod bag Turners storsælgende selvbiografi I, Tina – og i filmen hører vi passager fra de 35 år gamle interviewbånd, som lå til grund for bogen.

Hertil kommer naturligvis en stribe klip fra arkiverne, der – som tilfældet er med stærke musikfilm – giver appetit på mere. For mens 1960’erne og 70’erne var ulykkelige år på privatfronten, leverede Tina i dén grad varen på scenen og i studiet.

Fra gennembrudshittet ”A Fool in Love” fra 1960, over ”River Deep, Mountain High” (skrevet og produceret af Phil Spector, og et velkomment afbræk fra Ike Turners musikalske dominans) til personlige, potente coverversioner af Aretha Franklins ”Respect”, John Fogertys ”Proud Mary” med flere. Det var imidlertid først i fyrrerne, at Turner selv tog kontrollen – og endelig fandt kærligheden i skikkelse af den 17 år yngre, tyske pladeselskabsmand Erwin Bach.

Hele den historie fortælles flot her, og kulminerer i nogle gribende optagelser fra Turners sidste tur på den røde løber ved premieren på en Broadwaymusical om hendes liv i 2019. Her tog Turner endelig afsked med offentligheden, og det er lige til at tude over at se den gamle, hårdt prøvede diva modtage fanskarens velfortjente hyldest for sidste gang. ”Den her dokumentar og musical er afslutningen”, som Bach siger mod filmens slutning. Og Tina er en fremragende finale, værdig og velfortjent.

Filmen kan ses på CPH:DOX 21. april-12. maj – læs mere her