Gæsterne
I Mørket Er Der Ingen Der Skal Sidde Alene

Frejdige sange fra livets gang og drømme på villavejen

Album / Target
Udgivelse D. 30.04.2021
Jan Opstrup Poulsen

Gæsterne er et nyt samarbejde mellem de to erfarne sangskrivere Christian Juncker og Jonas Breum, og skulle være et forsøg fra de to herrer på at bryde ud af deres egen comfort zone ved at begive sig ind i hinandens musikalske universer. Selv betegner de det som en angstfuld proces, men det hører man nu ikke på deres debutalbum, som byder på frejdige sange om livets gang på villavejen og alle de andre steder, som vi befinder os eller ønsker os hen. Og det kunne såmænd være Alaska, som er titlen på albummets åbningssang, der italesætter de store og måske lidt unødvendige drømme, som vi gerne tumler med på villavejen. Og det er netop humoren og selvironien, der er i spil på duoens sange, hvilket også er forholdsvist tæt på Christian Junckers tidligere meritter.

De to sangskrivere har lidt overraskende fundet sammen om en meget traditionsbåren folkrock, hvor de selv nævner The Travelling Wilburys og Shu-bi-dua som et fælles udgangspunkt. Nu er der ikke meget Shu-bi-dua over Gæsterne, der nok kærligt spidder sig selv og os andre, men refleksionsniveauet er mere end blot underholdende hos Gæsterne. Men sangene leveres til gengæld fløjtende og uden for megen indpakning, som i den kærlige erindringssang ”Mormor & Morfar”, der handler om, hvordan verden bare var større, dengang man var barn hjemme hos bedsteforældrene. Et enkelt og genkendeligt erindringsglimt udført som en indbydende popsang med et sikkert omkvæd. Her høres det, at Gæsterne gerne vil spille op til fællessang.

Men sangudvalget på albummet er også som en lidt bumpet villavej, hvor man lige kører uden om de værste huller. Her kan duoen godt arbejde på at få repareret noget på sangskrivningen. Og så er det heller ikke sjovere på ”Dronningen sover på Amalienborg”. Men ellers er det de sproglige vendinger og finurligheder, som er værd at bemærke på I Mørket Er Der Ingen Der Skal Sidde Alene. Det er på alle måder et stykke solidt håndværk, der lyser op med sangglade melodier og to sangskrivere, der tør bruge sig selv.