Papir
Jams

Instrumentale syrerock-improvisationer fra øvelokalet

Album / Stickman Records
Udgivelse D. 30.04.2021
Julie Hugsted

Papir er aktuelle med deres album Jams, hvor den danske trio endnu engang eksperimenterer med den instrumentale syrerock på en udgivelse, der bevæger sig i Papirs univers af langsomme lydbilleder, guitareffekter, stabile og dynamiske trommer og dronet bas. Stilen er minimalistisk, og der er hverken sparet på reverb, delay eller repetition på udgivelsen, der ligger i forlængelse af en lang række af albums, singler og ep’er, som bandet har udgivet, siden de blev dannet i 2010.

Medlemmerne, Nicklas Sørensen på guitar, Christian Becher Clausen på bas og Christoffer Brøchmann Christensen bag trommerne, har valgt at udgive et udvalg af jamsessions, hvor de eksperimenterer inden for det stilbevidste soundcape, de har udviklet igennem de mange år, de har spillet sammen under forskellige navne.

En udgivelse af jams fra øvelokalet ligger i fin forlængelse af, at bandet netop er kendt for deres improvisatoriske tilgang til musikken – hvilket man især oplever live. Denne gang får lytteren lov til at komme helt med ind i øvelokalet og opleve numre som det 20 minutter lange åbningsnummer, 17.01.2020 #1, der selvsagt er opkaldt efter dato og take-nummer.

Der er ikke så meget indpakning eller hensyntagen til moderne konventioner, hvilket afspejles i et univers, der er stærkt inspireret af den tyske Krautrock,­ som ligesom Papir ikke er blege for et meget langsomt og introvert syretrip i ny og næ. På denne vis sorterer bandet ganske elegant de lyttere fra, som ikke gider at sætte sig ned og opleve, hvordan musikken udvikler sig igennem lange jamsessions, men i stedet for hellere vil lytte til musik, der matcher et mere standardiseret format for længde og opbygning.

Papir skriver sig med albummet endnu en gang ind i den yngre danske syrescene, hvor begreber som autenticitet og umiddelbarhed er mærkesager i sig selv, imens der er kælet for detaljen på de seks skæringer, der afspejler en auditiv vision, som måske også reflekterer en generel tilgang til livet i en tid, hvor hurtigere er bedre, og man hellere går på kompromis end at sortere dem fra, som i forvejen ikke har interesse for genren.

Numrene flyder i nogen grad ud i hinanden, hvilket passer fint til udgivelsens format og den direkte hilsen til tyske krautrock-idoler som blandt andre NEU – der dog til tider spiller noget hurtigere. Netop mere variation i tempo og dynamik kunne man måske godt ønske sig, men hvis man er på udkig efter et autentisk blik ind i et øvelokale hos et af det danske vækstlags improvisatoriske syrerockbands med tendenser til shoegaze, er Jams helt klar et lyt værd. Produktionen er lo-fi, og hele albummets format, lyd og udryk passer som fod i hose med bandets musikalske vision.