x
The Who: The Who Sell Out (Super Deluxe)

The Who
The Who Sell Out (Super Deluxe)

KLASSIKEREN: En fest for fans

GAFFA

Box / Universal Music
Udgivelse D. 23.04.2021
Anmeldt af
Espen Strunk

1967 var muligvis det vigtigste, enkeltstående år i rockhistorien – 12 måneder, hvor vi fik regulære rockmilepæle som Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Are You Experienced?, Surrealistic Pillow, Disraeli Gears, The Piper at The Gates of Dawn….nå ja, fortsæt selv listen. Inden året var omme, midt i december, nåede eminente The Who også at udgive deres tredje album – et stærkt konceptalbum, hvor gruppens nye sange blev bundet sammen af små, fiktive reklamespots for deodorant, baked beans med mere.

Det var decideret pop art og rent stilistisk en inciterende optakt til hovedværkerne Tommy og Who’s Next, som fulgte i henholdsvis 1969 og ’71. Det sidste i helt bogstavelig forstand, idet indledningen til Tommy rummer ekkoer af Sell Out-skæringen ”Rael” – mens en sang som ”I Can See for Miles” kan siges at indvarsle den store, hårde rocklyd, som fandt sit eksemplariske udtryk på mesterværket Who’s Next fem år senere.

Nu får vi så The Who Sell Out i imponerende boksudgave, hvor originalalbummet – i både stereo og mono – suppleres af en mængde interessant bonusmateriale samt en samling smukt udført memorabilia: Fotos, vinylsingler, optryk af gamle dokumenter med videre. The Who var netop hjemkommet fra sommerens USA-turné – inklusive en eksplosiv optræden på Monterey Pop Festival i august – da de indledte indspilningerne som blev til The Who Sell Out.

Rent musikalsk bobler disse optagelser – inklusive en hel disc med titlen The Road to Tommy – af kreativt overskud og legesyge. Her er masser af den humor, som også udgjorde et centralt element i gruppens tidlige univers – og stadig et umiskendeligt slægtskab med deres samtidige kolleger The Kinks i flere af indslagene. Langt hen ad vejen er The Who dog heldigvis helt deres egne her, hvor højdepunkterne tæller en fremragende studiejam over Edvard Griegs ”I Bjergkongens sal” (1875) samt en stribe stærke demoer på en separat disc betitlet Pete Townshend’s Demos.

”Glow Girl”s reinkarnations-tema forudgriber (igen) Tommy, mens ”Melancholia” er Townhends første direkte tilnærmelse til at skrive om depression, med linjer som ”The sun is shining, but not for me / I've never felt so bad”. Og nå ja, så får vi minsandten The Whos veloplagte versioner af The Rolling Stones-sangene ”The Last Time” og ”Under My Thumb”. En fest for fans – inklusive undertegnede.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA