First Aid Kit
Who By Fire (Live Tribute To Leonard Cohen)

ANMELDELSE: Smagfuld hyldestkoncert for den afdøde stormester

Album / Sony Music
Udgivelse D. 26.03.2021
Espen Strunk

Der blev meget stille i verden (i al fald i undertegnedes), da Leonard Cohen døde i efteråret 2016. Samtidig sad man heldigvis tilbage med en fornemmelse af, at han havde nået at få sagt det vigtige: Med fem års triumf-turné efter comebacket, tre mesterlige album og et endeligt, posthumt punktum med digtsamlingen The Flame og en sidste, ufuldendt plade.

I Sverige følte søstrene Söderberg – alias First Aid Kit – sig dog forståeligt kaldet til at hylde den afdøde mester. Resultatet blev fire koncerter på Dramaten i Stockholm, hvor søstrene med en række gæster fortolkede Cohens arbejde. Blandt de smagfuldt orkestrerede udpluk fra det store sangkatalog var ”Suzanne”, ”Sisters of Mercy” og ”Bird on the Wire”, men også digte og breve fra Cohens hånd blev bragt i spil.

Her fem år efter får vi så hyldesten i albumformat, med hele 80 minutters spilletid. Jeg har det dybest set svært med Cohen-tributes. Ikke fordi mandens arbejde ikke fortjener hyldest – for min skyld måtte man såmænd gerne tildele ham en Nobelpris i litteratur – men fordi hans sange og digte står allersmukkest i hans egne, autoritative udlægninger.

Måske derfor er det da også de mindre kendte og kanoniserede indslag, som fungerer finest her. Ligesom First Aid Kits egne indslag står i øvrigt står smukkere end alle de inviterede gæster. Mens det ikke føles uundværligt at høre Frida Hyvånen fortolke ”Everybody Knows” eller Annika Norlin prøve kræfter med ”Hallelujah”, fungerer de indlagte recitationer til gengæld fremragende – måske fordi man ikke allerede har Cohens egne indspilninger i baghovedet.

Under alle omstændigheder er her tale om en flot udfoldet og utvivlsomt velment hyldest til en mand og et værk, som i dén grad fortjener det.