JÆRV genintregrerede idéen om de normale tilstande, vi har manglet

JÆRV, Byhaven, Pumpehuset, København

Anmeldt af Mie Lykke Sørensen | GAFFA

Selvom om temperaturen har set varmere dage i maj, og himmelen har set lysere ud, er der alligevel noget helt magisk over at træde ind i den lille gårdoase bag Pumpehusets gamle industribygninger. Og det er blandt andet den lette summen af menneskestemmer og grin, der i et sekund får mig til at stoppe op og have lyst til at knibe mig selv i armen. Men den er god nok. For her er mennesker. Sammen – og ikke hver for sig, men fordelt ud i mindre grupper, på bænke. Siddende. Et produkt af den gradvise genåbning, der stille og roligt markerer sig i det danske restaurant og barliv. Og nu, kulturliv.

”Jeg har næsten glemt, hvordan man er sammen med andre mennesker”, lyder det, da jeg sætter mig ned på bænken ved siden af en fyr. Og jeg kan genkende følelsen. Jeg tror, at vi alle sammen er fælles om den følelse. At det hele virker så bekendt, men også mærkeligt fremmed. At sidde der. At købe en fadøl. At høre livemusik. Men det gør vi altså, og vi gør det for første gang i noget, der minder om en evighed. Gæsterne, der fylder Byhaven op, kommet for at få en flig af det, vi kendte før, for så at få det ind under huden igen. Og her er det JÆRV, der som aftenens første af aftenens to navne, skal spille normalen ind i bevidstheden på de ansigter, der udgør den menneskefyldte gårdoase.

Og da de første toner fra JÆRV fylder Byhavens beskedne rum, klokken 18.30, virker det til at ramme de fleste. Livemusikken er tilbage. Konstellationen, der i dagens anledning er skåret ned til grundkernen, Amanda Glindvad og Mathias Smidt, er beskeden og optræder i et akustisk setup, mens resten af bandet et blevet hjemme. Men på en eller anden måde passer det ret fint ind i Byhavens beskedne sceneareal og den summende menneskemængde.

Med åbningsnummeret, ”Signaler”, der står som et af duoens mere kendte indiepop-ballader, transformerer Glindvad og Smidt sig, i begrebets mest positive forstand, til noget, der minder om et moderne take på et værtshus-band, der spiller genåbningen ind i Indre By. Understøttet af Smidts elektriske guitar og Glindvads vokal, der bærer sangen frem, på ubesværet vis. Alt imens bidder af samtaler, der transformerer sig til en menneskesummen, kontinuerligt forsætter gennem koncerten.

Det noget nøgne arrangement står imponerende sikkert, hvor skiftevis duoens kvindelige halvdel, Amanda Glindvad lader bløde synthbeats dominerede lydsiden, inden Mathias Smidt erstatter den med beskedne guitararrangementer.

Mens himmelen er mørk og regnen lader vente på sig, lidt endnu, er det særligt duoens præsentation af sangen ”Jeg Kan Få Det Så Vildt Over At Du Eksisterer”, der skiller sig ud. Her indleder Smidts med en charmerende, men noget kluntet fortælling om historien bag sangen, der undervejs skifter udgangspunkt, men handler om, at Glindvad en dag skulle have sagt ordene ”Jeg kan få det så vildt over at du eksisterer”. Nogle ord, som blev grundlaget for sangen, som Smidt satte sig til at skrive. Her får publikum et intimt indblik i popduoens ret misundelsesværdige kærlighedsforhold. Både som venner, ekskærester og bandmedlemmer. Og den kærlighed virkede nærværende og autentisk i deres fælles performance af sangen.

Også nævneværdige minutter skulle findes i Mathias Smidts vokalpræstation på sangen ”Et Andet liv”, der også understreger, hvorfor JÆRV gør sig særligt interessant. Ikke kun som band, men også livenavn. Gennem deres pendulerende rollefordeling, som henholdsvis sanger og instrumentalist, sætter de den klassiske bandkonstellation til forhandling. Ved at vise, at du som musiker har adgang til et legerum, der byder på mere end blot at spille guitar eller synth. At du kan det hele. Og at du faktisk kan lykkedes med det. Det beskedne setup blev ligeledes valideret i form af den nye sang, ”Giv Mig Mere”, der med sit enkle guitararrangement, drømmende synth og Amanda Glindvads skarpe, enkle og fraseringssparsomme vokal fik det hele til at gå op.

Selvom det kunne have gavnet JÆRVs gennemslagskraft med fuldt band, spillede de Byhaven op, i bedste bodegastil, hvor både nyt og gammelt fik lov at præge sætlisten. Dette på imponerende vis med de midler, de havde og indenfor de rammer, der eksisterede. Alt sammen imens de for en stund formåede at genintegrere idéen om normale tilstande, mens regnen lod vente på sig lidt endnu og lyskæder oplyste den lille byoase i regnbuens farver.

Signaler

I Staver

Jeg Kan Få Det Så Vildt Over At Du Eksisterer