Kraftwerk
Computer Love

KLASSIKEREN: Tilbageblik på fremtiden

Album / Kling Klang
Udgivelse D. 10.05.1981
Jim Knutsson

Dette er et tilbageblik på, da de tyske synthpionerer Kraftwerk forudsagde en fremtid, hvor folk lever gennem computere. Noget, der føles normalt i dag, men som var uhørt i 1981, da ringbind stadig var de bedste opbevaringssteder. Vi anmelder klassikeren, der har 40 års jubilæum 10. maj 2021.

Mens musikken blipper og blopper med fængende synth-pop-melodier, er der også en alvorlig undertone i en dyster fremtid, hvor overvågning fra myndigheder og banker vil overtage samfundet. Hvor du overvåges, uanset om du har begået en forbrydelse eller bare rejser, og hvor  kommunikation og underholdning set udefra er netop det, mens data over dit adfærdsmønster på hver platform bliver lagret. Hvor mennesker er reduceret til tal. Lyder det velkendt?

Kraftwerk omsætter lyden fra tekniske gadgets til vellyd, når de skaber musik ved hjælp af regnemaskiner og dedikerer en hel sang til at tælle på tysk, engelsk, fransk, italiensk, japansk og russisk. De skaber deres egen computerverden, som du kunne forholde dig til så tidligt som i start-80'erne, men som du kan se tilbage på i dag, især i en globaliseret verden, og vurdere de visioner for fremtiden, bandet kom med dengang.

Det er dog ikke et helt dystert billede, Kraftwerk tegner, for der er glæde og menneskelig varme i de ellers ofte kolde og mekaniske syntetiske landskaber med gentagne tekster, der aldrig kunne have været skrevet af A.I.-robotter. Der er en længsel efter kærlighed og menneskelige møder i de ensomme nætter foran tv-skærmen, hvor du ikke ved, hvad du skal gøre. Fremkomsten af ​​moderne teknologi i hverdagen var en kendsgerning allerede på det tidspunkt, albummet udkom, men der var også stadig lang vej at gå, indtil hjemmecomputeren, der var tilsluttet internettet, ville blive et skrivebords-mødested i enhver familie og hjem halvandet årti år senere. I 80'erne sad kun de største nørder og programmerede og kunne se på den strålende fremtid med nuller og nuller.

Albummet skal ses mere som et helt konceptalbum end dets komponenter, der ofte flyder ind og ud af hinanden. Og til sidst opsummerer Kraftwerk, at der er trusler i den nye teknologi, men også en masse glæde, hvis du bruger den på den rigtige måde, hvilket de selv gjorde på en strålende måde her, ikke kun tematisk, men også musikalsk.

"Alle skal lytte til Kraftwerk én gang om ugen"

gallery_large

(Foto: Steffen Jørgensen)

Bag det spektakulære overskæg skjuler sig en stor Kraftwerk-fan i skikkelse af Jonas Jonasson, der til daglig spiller synth i kultrockbandet Bob Hund. – Det kan ikke understreges nok, hvor meget jeg kan lide denne plade. Jeg er blevet kendt for at sige: "Alle skal lytte til Kraftwerk en gang om ugen" Og det gælder ikke mindst Computer World, siger Jonas Jonasson.

Jonas Jonasson støvsugede fra 12 års alderen alt, hvad der havde en synth nævnt på pladeomslagene. Først det belgiske band Telex, derefter Jean-Michel Jarre. Også den svenske komponist Ralph Lundsten kunne man lytte til på musikbiblioteket.

– Det var et tidskrævende projekt med mange skuffelser. Sange, der startede med en cool trommemaskine og derefter druknede i guitar-soloer. Utroligt lovende albumcovers, som ikke altid levede op til det, de lovede. Men guld kommer til den, der søger. Gary Numan, Droids, Orchestral Maneuvers In The Dark, The Human League og Giorgio Moroder, alle disse fantastiske pionerer. Og så selvfølgelig Kraftwerk.

For Jonas Jonasson begyndte kærligheden til Computer World en tidlig sommerdag i maj for 40 år siden, da han gik ind i pladeforretningen Hefoma i Helsingborg, hvor han blev helt fortryllet, da han lyttede til to vinylplader og straks købte dem. En stor investering for ham på det tidspunkt. – Det var BGM af Yellow Magic Orchestra and Computer World af Kraftwerk, som jeg allerede havde tre tidligere plader med. Jeg var 13 år gammel og havde ikke hørt noget lignende før. Hele sommeren lyttede jeg til pladerne, især sidstnævnte.

Jonas lyttede til pladen fra start til slut. Han havde ingen særlig yndlingssang, men dyrkede hele værket. Først side A, derefter side B og så tilbage igen. – Sangene "Computer World" og "Home Computer" ledsagede mine fremtidige planer, mens "Computer Love"s smægtende toner satte tonen for mine foreløbige kærlighedsambitioner. "Pocket Calculator" og "Numbers" fik mig til at tænke, at jeg måske kunne lære mig selv at spille. "It's More Fun To Compute" tilfredsstillede mit behov for at hoppe og danse i mit drengeværelse, sikke en trance! Siden da har jeg lyttet til pladen mindst en dag om ugen.

– På trods af at pladen hænger ammen som en enkelt komposition, kan du tage hvert nummer ud og forundres over arrangementerne. "Computer Love" er for eksempel en af ​​de smukkeste kærlighedssange, der nogensinde er skrevet, på trods af dens iskolde tekst. Det er efter min mening den vigtigste plade, der er lavet. Den går videre end bandet Kraftwerk, den går videre end konceptet med musik. Jeg plejer at sige, at jeg ikke kan lide musik i sig selv, men hvad musikken gør. Og det mener jeg blandt andet med denne plade. Du tror ikke som lytter, at der er nogen, der spiller på et instrument, men du reagerer og interagerer.

Hvordan holder pladen sig med 40 år på bagen?

– At den tematisk ganske nøjagtigt skildrer, hvordan vi 40 år senere lever med computere, netværk, penge, kærlighed og fritid, gør den selvfølgelig endnu mere genial. For mig er det et bevis på, at kunst og musik har evnen til at skildre nutiden og fremtiden, så vi kan forstå den bedre.