Englelyd og verdslige tekster i kirkerummet

Myrkur, Skt. Lukas Kirke, Aarhus

Myrkur alias sanger, sangskriver og multiinstrumentalist Amalie Bruun har vakt international opsigt i den sidste halvdel af 00’erne med sin originale blanding af black metal og nordisk folkemusik. Sidste år gik hun så all in på folkemusikken og lod metallen vente udenfor i mørket og kulden på albummet Folkesange, der består af en blanding af nordiske folkeviser fra middelalderen på både dansk, norsk og svensk, en engelsksproget ditto samt nyskrevne sange.

Da albummet udkom nogenlunde samtidig med den globale corona-nedlukning, har Myrkur slet ikke haft mulighed for at turnere med sangene før nu, hvor hun er taget på en lille danmarksturné til kirker i landets fire største byer. Formodentlig på grund af akustikken, for det er ikke ligefrem kristne sange, man finder på albummet Folkesange, snarere hedenske og i hvert fald yderst verdslige numre, med tekster fulde af hor, mord og ildebrand. Noget, man jo også finder i en del black metal, hvor visse grene også henter inspiration i den nordiske mytologi.

I den aktuelle udgave af Myrkur bliver de dramatiske sange fremført i yderst skønhedssøgende udgaver med Myrkurs lysende sopranstemme som en nordstjerne på himlen. Myrkur har medbragt to musikere på henholdsvis violin/mandola og cello samt to korsangere, der også betjener hver sin rammetromme. Allerede fra åbningsnummeret ”Ramund” er der dømt vellyd med smukke trestemmige vokalharmonier, fornemme musikerpræstationer og samtidig lidt dysterhed i form af de hårde, taktfaste kølleslag på rammetrommerne, mens Myrkur selv slår to gevirer mod hinanden. Man får indtrykket af at overvære et shamanistisk ritual.

I tredje sang, ”Leaves of Yggdrasil”, sætter Myrkur sig bag klaveret, og det bliver musikken ikke mindre smuk af – nu virker den mindre rituel, og det gælder også hovedparten af de resterende sange. Og da hun indleder den efterfølgende ”Tor i Helheim”, skal jeg lige kigge efter bag flygelet. Blæser hun i en fløjte, eller er det simpelthen vokal i fløjteregistret? Det er sidstnævnte, viser sig – en vokalpræstation, der giver gåsehud.

På ”Svea” spiller Myrkur nøgleharpe, dette spændende svenske middelalderinstrument, der ligner en violin med tangenter og lyder lidt som en blanding af en violin og en harmonika. Flere sange med nøgleharpe følger, inden Myrkur skifter til fingerspillet akustisk guitar, og vi blandt andet får den skotske folkevise ”House Carpenter”, herhjemme især også kendt i Kim Larsens fordanskning, ”Byens hotel”. Senere vender Myrkur tilbage til flygelet i blandt andet den trommeløse ”Vinter” med ordløst englekor.

Undervejs i koncerten får vi samtlige sange fra Folkesange samt yderligere en håndfuld numre, primært de folkemusikorienterede singler, Myrkur har udgivet gennem årene uden for sine album. Det bliver dog også til to sange fra albummet Mareridt fra black metal-perioden, ”Himlen blev sort” og ”Crown” – imidlertid sange, som også her er afdæmpede og akustiske og sagtens kunne have været med på Folkesange.

”Crown” bliver også kronen på værket i form af sidste sang i en fornem koncert, hvor ikke mindst de tilbagevendende vokalharmonier bidrager til det generelle indtryk af englelyd. Skal man komme med en enkelt indvending, må det være, at koncerten med fordel kunne være begyndt en time senere, hvor mørket langsomt ville have været ved at falde på. Det ellers smukke kirkerum i Skt. Lukas Kirke er knap så magisk og intenst, når det er fuldt oplyst klokken 20 en majaften, som når tusmørket har indfundet sig. Dette er dog absolut en detalje, og de 75 minutter med Myrkur var på flere måder tæt på himlen – trods de meget jordiske tekster.

Turnéen fortsætter til:

15. maj: Vor Frelsers Kirke, Aalborg

23. maj: Jerusalemkirken, København K