Stærk sangskrivning og smægtende strygere

Who Killed Bambi + Jonas H. Petersen, Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Den danske strygergruppe Who Killed Bambi har især gjort sig bemærket for deres samarbejder med kunstnere fra pop- og rockverdenen og det, der ligner. Det er også det, vi skal opleve i aften i Musikhuset Aarhus’ Lillle Sal, hvor de har Jonas H. Petersen alias Hymns From Nineveh som solist. Who Killed Bambi har udgivet tre album, hvor to består af nyfortolkninger af sange med skandinaviske kunstnere, og hvor Jonas H. Petersen medvirker på begge med hver et nummer, herunder det helt nye album 12.

Der er altså lagt op til sange af og med Jonas H. Petersen i nye versioner arrangeret for strygere, og det er da også, hvad vi får i aften, men først skal vi høre et instrumentalnummer fra Who Killed Bambis forrige, selvbetitlede album, hvor gruppen fremførte egne kompositioner, det vil sige primært af orkesterleder Mette Dahl Kristensen. Det er en smuk, langsom og temmelig minimalistisk komposition, og gruppen optræder i klassisk strygekvartetformat, altså to gange violin, bratsch og cello.

Så kommer Jonas H. Petersen på scenen sammen med kontrabassist Frederik Sakham Jalving Lomborg fra Aarhus Jazz Orchestra, og vi går i gang med Hymns From Ninevehs repertoire. Jonas H. Petersen fortæller, at de første sange handler om at leve med tab, men også at glæde sig over de mennesker, der stadig er her, ganske som han synger i omkvædet i ”Wonderful Winter Morning”. De både smertende og håbefulde og meget poetiske tekster er heldigvis tydelige at høre i det forholdsvis spartanske setup, ikke mindst takket være Petersens klare udtale og fyldige og smukke stemme. I den efterfølgende ”Cool Fire” synger han i et noget lysere register i omkvædet end i versene uden at knække over i falset, og hans vokale spændvidde og kontrol er imponerende.

I ”Cool Fire” agerer den ene violin som en slags slagtøjsinstrument med rytmiske knips på strengene gennem hele nummeret, og i ”I Saw These Things Happening” spiller celloen en lignende rolle. I det hele taget er strygerarrangementerne yderst elegante og hverken for dominerende eller for passive. Man skal heller ikke undervurdere kontrabassist Frederik Sakham Jalving Lomborg, der sørger for bunden og en stor del af den rytmiske puls, eksempelvis i ”I Saw The Holy Dove Move”. Det her er jo trods alt en rytmisk og ikke en klassisk koncert.

Et højdepunkt er den hjertegribende ”I Saw Ashes Where You Once Lay”, hvor teksten handler om tab og sorg, men også omtaler en fugl fra Paradis – en stillids, helt præcist – og hvor melodien er en af Petersens absolut smukkeste. En anden stjernestund er duetten med Katrine Stochholm på ”Ved engsøen”. Sangen stammer fra Stochholms netop udsendte andet og meget vellykkede album Verden består af samlinger af stykker og har musik af Stochholm og tekst af Jeppe Aakjær, der her viser sig fra sin mere romantiske og mindre samfundsengagerede side.

Jonas H. Petersen præsenterer Katrine Stochholm som en af Aarhus’ to bedste sangskrivere. ”Den anden spiller inde ved siden af,” siger han med henvisning til TV-2’s akustiske koncert i Store Sal, ”men ham får I også her”. Så spiller Petersen sin fortolkning af TV-2’s ”Fald min engel”, der viser Steffen Brandt fra sin mest romantiske og mindst ironiske side, og det er også en stærk stund.

Som det fremgår, har vi nu bevæget os over i den dansksprogede afdeling, og der slutter vi også med en lille håndfuld sange fra Hymns From Ninevehs seneste album og første på dansk, Sindets asyl, der udkom i februar 2020, lige før den store coronanedlukning. Måske derfor fik albummet ikke helt den opmærksomhed, det fortjente, for det er et af Petersens stærkeste værker og viser, at han også er fremragende som tekstforfatter på dansk. Jeg mener, linjer som ”Som den måde breve, der aldrig må brænde, hviler / Som ubrydelige løfter, som juninattens digte / Som vandfaldenes sluser hviler i dig / Hviler jeg” er jo ren poesi.

Allersidste ekstranummer bliver dog ikke overraskende Petersens hidtil største hit, ”A Kid on the Beach”, der udløser fællesklap – det må man godt, bare man holder stemmebåndene i ro – og stående ovationer. Her har Jonas H. Petersen også taget sin akustiske guitar frem, som han har gjort det en håndfuld gange i aften, uden at det har taget opmærksomheden fra strygerne. Who Killed Bambi og Jonas H. Petersen viser sig atter som en win-win-kombination. I den kommende tid kan man opleve Who Killed Bambi i selskab med MoonBee (3. juni, Xenon, København), Fallulah (29. august, Musikhuset Aarhus) og Katinka (10. oktober, Musikhuset Aarhus), og det kan varmt anbefales at sætte kryds i kalenderen.

#BE3478

Wonderful Winter Morning

Cool Fire