Akae Beka
Polarities

ANMELDELSE: Stærk posthum udgivelse med reggaefænomenet Akae Beka

Download / I Grade Records
Udgivelse D. 21.05.2021
Henrik Bæk

Født i Antigua var Benjamin Vaughn bedst kendt som medstifter og forsanger for Midnite, et roots-reggae-band fra St. Croix. I nyere tid gik han under navnet Akae Beka, som Benjamin Vaughn tog til sig efter at have læst The Book Of Enoch. Beka døde imidlertid i november 2019 efter kort tids sygdom og i en alder af kun 50 år. Inden da havde han nået at udgive imponerende 72 album i sin levetid, og flere er kommet til efter hans alt for tidlige død.

Det ny udsendte album med titlen Polarities har ladet vente længe på sig og indeholder 13 numre, der for de flestes vedkommende er indspillet mellem 2015 og 2018, heraf mange, mens Beka var på turné. Sangene ”Everything Bless” og ”Viral Trend” er indspillet i Kingston, Jamaica ovenikøbet i Marleys kendte Tuff Gong Studio. Andre er optaget i Chile, Vermont, Frankrig og Florida, og med en stærk musikalsk besætning om bord bestående af de gamle Midnite-medlemmer samt keyboard- og tromboneekvilibristen Drew Keys, Teflon Zincfence, Lloyd Richards, Kirk Bennett og Aston Barrett Jr. (søn af The Wailers-bassisten Aston ’Familyman’ Barrett), er der absolut intet overladt til tilfældighederne.

Polarities er det 13. og dermed også sidste fulde album med nyt materiale fra Beka og I Grade Records og markerer kulminationen på et 20-årigt langt samarbejde, der begyndte med i 2001 med ”Nemozian Rasta” – Midnites fjerde album. Albummet er produceret af produktionsholdet fra Zion I Kings med Laurent "Tippy I" Alfred fra I Grade Records ved produktionsroret sammen med Beka selv, og det er der kommet et rigtig godt resultat ud af.

Tippy og Beka har produceret sange sammen siden 2001, og på Polarities vender de tilbage til udgangspunktet ved at skabe et dynamisk lydbillede, der væver dybe roots-bas linjer ind i indviklede melodier og instrumenteringer, der på mange måder er atypisk for den mere traditionelle roots reggae.

På åbningsnummeret ”Don’t Feel No Way” synger Beka om livets begyndelse og reflekterer over de første mennesker på jorden, der trådte deres første skridt i Etiopien og Egypten. Afrikas storhed blev genoplivet med Haile Selassie, synger Beka på et solidt roots reggaebeat med klare dub-elementer.

”Raining Thugs” krabler ind under huden på lytteren med Bekas messende vokal og de fremadrettede reggaerytmer på et nummer, hvor Beka synger om at stå fast på sine rødder, gå efter det guddommelige og ikke give plads til mørkets kræfter.

Albummet indeholder også to bemærkelsesværdige gæsteoptrædener nemlig med Tiken Jah Fakoly fra Elfenbenskysten på ”Everything Bless” og jamaicanske Chronixx på ”Black Carbon”. Begge numre blev udgivet sidste år som førstesingler fra albummet, og på sidstnævnte nummer flettes Bekas dybe roots reciterende stemme oplagt sammen den mere glatte vokal fra Chronixx og handler om, at vi alle uanset race eller farve er født ens. Vi er alle kulstofbaserede væsener, der stammer fra den samme sorte kilde, synger de to i nummeret, der allerede er blevet et "anthem" for reggaeelskere over hele verden.

Bekas liv blev afbrudt pludseligt, men han efterlod en enorm musikalsk og tekstmæssig arv, der helt sikkert vil inspirere og opmuntre i mange år fremover, og med ”Polarities” sættes der et flot og retvisende punktum for en på mange måder unik karriere.

Albummet udsendes digitalt, men forventes at blive fuldt op med en vinyludgivelse til juli.