ANMELDELSE: Overbevisende hjemmebane-visit

Ginne Marker, Musikkens Hus, Lille Sal, Aalborg

Anmeldt af Esben Suurballe Christensen | GAFFA

Arkivfoto, billeder fra koncerten er på vej

Ginne Marker beviste endnu engang, at hun er et funklende stjerneskud

Og det gjorde hun, selvom det i den grad var Politiken Plus-segmentet, Aalborg Universitets personalegruppe og den lokale gymnaiselærerforening,der var overrepræsenteret på tilskuerpladserne. Og havde endda 68-ånden med sig, når de oprørsvante flyttede rundt på de millimeterkorrekte restriktionspladser til venlig påtale af den utroligt høflige medarbejderstab. Så fik den hjemvendte lokale heltinde Ginne Marker leveret en matinéforestilling i Musikkens Hus' glimrende lille koncertsal, der fik cementeret, at hun er et funklende stjerneskud. Var nogen af de tilstedeværende i tvivl.

Ginne Marker bevæger sig i den musikalske sfære, der er jazzinspireret vokalpop eller sangskriverorienteret jazzpop. Du bestemmer selv, hvad del af båden du tilhører. Uanset hvad, så mestrer hun det. Hendes vokal er rig, stærk, sødmefyldt, og hun har overlegen kontrol med den. Hun temperer den med en erfaring, der ikke synes mulig, hendes trods alt beskedne alder in mente. Det samme kan egentlig skrives om hendes guitarspil, der både favner det mere rockede og det afdæmpede singer/songwriter, hvor vi kan se, hvordan sangene er opstået.

Som på den fremragende debutalbum- og eftermiddagens koncertåbner ”Four Seasons To Come". Og den legesyge, ja nærmest rockede ekvilibrisme, som på den fantasifulde ”3 & Five”, hvor Marker og hendes fremragende backingensemble med Fredrik Damsgaard (bas), Jeppe Gram (trommer) og Heine Hansen (Wurlitzer) virkelig giver los med alt den opsparede spillelyst, som må have boet i dem i det forgangne år. Nutidens guitargud er åbenbart en nordjysk kvinde midt i 20'erne. Hvilket egentlig var på tide.

Den herlige bossanovaperle ”La Vie en Glace” er et højdepunkt. Hvor Marker og band viser en musikalsk sydlandsk glød, der ikke skylder Antonio Carlos Jobim noget som helst. Og det er i de løsslupne øjeblikke, hvor Marker fusionerer jazz, bossanova, pop og endda også rockelementer, at hun er i sit mest overbevisende moment. Især live. Her fænger hun. Her fanger hun. Her spragler hun. Her favner hun.

De mere stillestående øjeblikke, som på ”Lullaby For You” eller ”Saint” kan have en tendens til at bevæge sig i et Norah Jones-territorie, der bliver måske en anelse for…ja…pænt.

Til sidst i koncerten fortæller Marker, at hun arbejder på et nyt album, og giver os her en forsmg med to sange: ”Never Golden But Beautiful”, der er mere traditionel i sit udtryk, men aldeles glimrende og b-siden ”Omen”, der er så aldeles smuk, at Ginne Marker cementerer, at der fortsat er noget stort i vente. Både på album- og koncertfronten.

Eneste anmærkning er, at lyden var lidt diffust mikset. Trommerne fyldte rigtig meget. Og selvom der var nok at nyde med Jeppe Grams overbevisende håndværk, så efterlod det til tider især bas og keys, lidt for meget i baggrunden. Men den anmærkning er så betydningsløs, at det intet tog fra en overbevisende hjemmebanesejr. En af dem, der kalder på mere.

Ginne Markers turné fortsætter til:

22/5 Musikhuset, Aarhus
23/5 Hotel Cecil, København (udsolgt)