Broken hearts and Beauty Sleep

ANMELDELSE: En sommerlig døs af queer-rap

Album / Transgressive Records
Udgivelse D. 18.06.2021
Hansen Hansen

Hvis kampen er vundet, er det så ikke okay at fejre, hvad man har vundet? Mykki hylder sexen imellem alle kønnene

Det er efterhånden svært at huske en tid, hvor Mykki Blanco var et ekstremt indslag i rap. Som en af de første, der brugte sin homoseksualitet i en hiphop-sammenhæng var Mykki et hæsblæsende og forfriskende varsel på en ny tid for en genre, der ellers har haft homofobi som en integreret del af sit udtryk. Siden da har der været masser af andre på scenen, der enten er sprunget ud eller har erklæret sig som støtter for LGBTQ+-miljøet, og det er måske en af grundene til, at lyden på det nye minialbum er så anderledes fra de første udgivelser.

Den udvikling gør også, at jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt Mykki kan ramme sit publikum med det nye udspil. Mykki virker ikke til at have lyst til at kæmpe for LGBTQ+ mere, men snarere svælge i det. Det er mere en solbeskinnet urban end egentlig hiphop/trap, som producer FaltyDL har lavet sammen med Mykki og til dels Hudson Mohawke.

Dengang var det meget mere konfronterende, både i tekster, udseende, video og produktion. At se Mykki i højhælede sko, læderbukser, bar overkrop, stor lyshåret paryk og baseballbat over skulderen gjorde indtryk. Og det var nødvendigt dengang, men ikke mere. På den nye er Mykki et helt andet afbalanceret sted og bevæger sig på mini-albummet igennem gode sommervibes, funky feelings, discotiltag, swingjazz og en række andre forløb i en nærmest kollage-agtig døs af sort, gay seksualitet. En hyldest til alle kønnene og seksualiteten.

Det kan virke ufokuseret, men det er en tilstand, man kan synke ned i. Grundstemningen er tættere på den tidligere samarbejdspartner Yves Tumors lyd end på de ældre udgivelser fra Mykkis egen hånd. De har den samme blanding af diva og skrøbelighed. At blive begæret på dansegulvet og græde alene om natten.

Jeg tror egentlig, at jeg foretrækker det gamle Mykki Blanco, men singlen "Summer Fling" er et forrygende hit, som jeg skal høre højt hele sommeren. Ekstremt poppet omkvæd, men stadig med kant i indholdet. Og på den måde symptomatisk for resten af pladen. Du kan nyde lyden af livssulten overflade eller gå en tak dybere og mærke smerten. Eller blive lidt irriteret over, at ingen af delene bliver fulgt heeelt til dørs.

Mykki har en vidunderlig stemme, som står i hæs og fræk kontrast til pladens mange gæster. Og lige præcis kontrasterne er det, der bærer pladen her hjem. Både kontraster i sangene, imellem numrene, imellem stemmerne, men også imellem Mykki på overfladen og Mykkis indre. Jeg kan anbefale begge dele og nyder både den flamboyante fuckfinger og den ensomme kunstner.