Metallica
Reload

Metallica: Reload

Album / Vertigo
Udgivelse D. 18.11.1997
Keld Rud

Når et band bliver så umådelig stort som Metallica, kommer bandets musik til at betyde så meget og så meget forskelligt for så mange forskellige mennesker, at et hvert skridt i den ene eller anden retning bliver mødt af et ramaskrig i den ene eller anden lejr. Når et band bliver så stort, betyder det til gengæld knap så meget, hvad en skriverkarl nu en gang skulle mene om pladen. De fleste fans og ex-fans vil på forhånd have en mening om Reload. De gamle rotter, der stadig har våde drømme om dobbelte stortrommer og stiløvelser ud i thrashmetallen, vil holde sig langt væk fra Reload. Eller måske købe den for at dvæle i forargelsen. De nytilkomne fans, der gennem det sorte album og Load har lært at holde af metalrock, selvom de normalt mest er til U2, vil stensikkert købe Reload. Men på en måde er Reload en udfordring til begge lejre. Reload har samme lyd og grundstil som Load, men albummet er mere homogent og drøjere i brug. Det vil sige mindre hitappel. Her ligger udfordringen til Metallicas rockfans. Melodierne er lavet til at kunne modstå lang tids slitage, men.det betyder også, at det varer længere, før de trænger ind til hjernebarken. På den anden side danner Reload perfekt bro mellem det sorte album og Load, så med mindre man virkelig sværger til Metallica, som de lød i 80'erne, er der ingen undskyldning for ikke at give Reload en chance. Her ligger udfordringen til Metallicas rockfans. Godt nok er der på Low Man's Lyric spor af noget, der kunne lyde som irsk folkemusik, og godt nok gæster Marianne Faithfull med vokal på The Memory Remains, men samtidig indeholder Reload også up-tempo-sange som Fuel og Prince Charming og to virkelige tunge svin i form af Devil's Dance og Better Than You. Oven i hatten smeder et af albummets mest imponerende numre, Where The Wild Things Are, Metallicas vanlige lyd med psykedelica. Det resulterer i noget, der kunne være 90'ernes svar på Led Zeppelins Rain Song. Selvom min ydmyge mening som.skriverkarl ikke nødvendigvis får nogen betydning for dit eventuelle køb af Reload, må jeg som fan af bandet udtrykke min uforbeholdne begejstring for en sværere tilgængelig, men bedre samling sange i anden ombæring. Hurra.