Henrik Strube
Blå Himmel Over Byen

Henrik Strube: Blå Himmel Over Byen

Album / Oskar
Udgivelse D. 11.02.1998
Jan Opstrup Poulsen

Det er en god portion år, siden vi sidst har hørt til sanger og.sangerskriver Henrik Strube. Han huskes sikkert stadig af nogle for sin.Røde Mor-periode og senere forsøg på at slå sine.folder som seriøs sangskriver i Dylan-skolen. .De senere år har han brugt tiden på at være redaktør.på musikernes eget fagblad, men har altså ikke slukket og lukket.for de musikalske ambitioner..Og det er heller ikke helt så tosset, fordi Blå Himmel Over Byen.nok er den mest vellykkede plade fra hans hånd. Det klæder ham.bestemt at være modnet, da netop hans ungdommelig blåøjethed.tidligere har været det største handicap. .Blå Himmel Over Byen indeholder sange fra egen skuffe, men.også en række fortolkninger af navne som Tove Ditlevsen, Emil.Aarestrup og - selvfølgelig - svenskerne Mikael Wiehe og Björn.Afzelius. Netop de to gamle grundstøtter i svensk agitationsrock er det.musikalske broderskab, som Strube altid har søgt, men det er.først nu, at det tilnærmelsesvis lykkes for Strube at finde deres.tone..Hvor Strube synger med en fornuftig tilbageholdenhed, er det musikalske.håndværk i topklasse på albummet, der tildels er indspillet i.Nashville, hvor et par amerikanske studiemusikere har givet en hånd med..Ellers er det velkendte danske støtter som Paul Banks, Søren.Jacobsen og Thor Backhausen, for ikke at forglemme amerikaneren Charlie.McCoy..På Blå Himmel Over Byen synger Henrik Strube sig fint og.ubesværet ind i den danske visetradition, og selvom han ikke har.været helt ung i et godt stykke tid, så er han musikalsk.først blevet voksen med Blå Himmel Over Byen.