Tyler, The Creator
CALL ME IF YOU GET LOST

Endnu et gennemført album fra altmuligmanden Tyler

Album / Sony Music
Udgivelse D. 25.06.2021
Signe Ulvedal

Tyler, The Creator er tilbage med sit sjette studiealbum CALL ME IF YOU GET LOST. Hvor Igor introducerede en ny side af Tyler, vender han på dette album stærkt tilbage til rappen ‒ i mere end én forstand.

Først og fremmest i form af, at han på dette album er vendt tilbage til at rappe derudad, og derudover fordi CALL ME IF YOU GET LOST er krydret med referencer til hiphop-æraerne før Tyler og hans jævnaldrende greb stafetten ‒ fra det tydeligt Old Dirty Bastard-inspirerede albumcover, til det faktum, at ingen anden end mixtapekongen DJ Drama hoster albummet og løbende agerer hypeman på udgivelsen.

Albummet er ‒ som sædvanligt ‒ hovedsageligt produceret af Tyler selv. Et tilbagevendende tema på udgivelsen er et romantisk trekantsdrama, som første gang introduceres på udgivelsens andet nummer “CORSO”, dog med et nonchalant ‘’remember I was rich so I bought me some new emotions’’. På “WHILSHIRE” går Tyler på mere sårbar vis i detaljer med historien og rimer sig ubesværet gennem det otte minutter lange nummer. I skarp kontrast til fortællingen om ulykkelig kærlighed byder albummet desuden også på numre som “JUGGERNAUT” og “LEMONHEAD”, der er bangers om penge, biler og ren flex.

På lydsiden er albummet velproduceret og spækket med alt fra soul-, og r&b-, til rock- og dancesamples. Der er også lån fra andre hiphoppere, blandt andet fra Gravediggaz, hvilket i samspil med DJ Dramas lejlighedsvise udråb bidrager til albummets overordnede mixtape-inspirerede æstetik. Albummets features er generelt veludvalgte og passer formidabelt ind på deres respektive numre. I bedste Tyler-stil byder flere af sangene på pludselige, men fejlfrit eksekverede stemningsskift i instrumentalerne.

Når Tyler, The Creator udgiver et nyt album, er noget af det bedste ved det, at det aldrig helt er til at vide, hvad man skal forvente. Gang på gang har han demonstreret sin udsøgte evne til at tænke ud af boksen, og resultatet er i denne omgang et gennemført, velproduceret konceptalbum.