ibens
ibens

ibens: ibens

CD / EMI Music
Udgivelse D. 12.02.1997
Finn P. Madsen

Det lyder sgu' som en kvinde', var min sammenleverskes kommentar til cd'en, som snurrede lystigt i afspilleren. Noget som Carsten Lykke sanger, guitarist og tekstforfatter i den københavnske trio ibens ofte har fået skudt i skoen på grund af sin meget skrøbelige og lyse vokal. Men den er som skræddersyet til både tekster og musik på ibens debutalbum. Det påfaldende ved ibens' debut er deres finurlige tekster, som tager afstand fra enhver intellektualisering, men hellere vil ligge og rode rundt nede på gulvet ved de jordnære ting i livet. Her grænser det nogle gange til det pinagtigt afslørende som i den lystne Solveig 'Solveig hun tror på Gud / men hun ser smaddergodt ud / så nu vil jeg begynde at få Solveig til at synde....mon Soveig.vil ha'min krop' eller at vågne op en søndag og midt i alle tømmermændene finde ud af, at man endnu engang er kommet med den forkerte hjem 'Det er søndag / og vi keder os alt det vi kan / det er søndag / vi har kastet op i samme spand / det er søndag / og nu sidder vi her igen / det er søndag / jeg skulle være taget med en anden hjem', (Dødsyg søndag). Der er ikke den samme samfundsbevidste dybde i teksterne som hos en C.V. Jørgensen og modsat heldigvis ikke den håbløse naivitet som hos Souvenirs. Derimod bliver sangene afleveret med en naiv ærlighed, hvor glimtet i øjet hele tiden er inden for synsvidde, her er det kærester, forelskelser, en stjålen cykel og ungdommens usikre år, som bliver hevet frem til åben beskuelse. Samtidigt er der en leg med ordene, som gør det hele forunderlig æggende. Livet er for eksempel ikke let, når kæresten er på slankekur, 'Tror du det er let / at sidde her med årgangsvin / og spise bøffer som en rigtig mand / tror du det er let / når du sidder der med hvedeklid / og drikker Haralds kildevand', (Tror du det er let), men det er rablende morsomt at høre om. Nemmere er det heller ikke at hoppe fra studiet, men i selverkendelsens time, handler det om at stå ved sig selv, og det gør Carsten Lykke til fulde i den hudløse ballade Farvel, Fru Professor, 'Jeg siger farvel til min drøm om en akademisk grad / for jeg er bange for jeg gør mit liv fortræd / jeg vil hellere se på livet end blive set med en bog / og det har aldrig været meningen, at jeg skulle være klog'. Oven i det, forstår ibens at skære nogle fremragende og iørefaldende sange, der næsten grænser til schlagerstatus. ibens spiller ikke dansktop eller Giro-413, men de har opfundet danpoppen, genindført og givet det danske sprog noget at tænke over.