Knyt og lyt: Pede B & Tue Track lavede en Kanye i Sydhavnen

Pede B & Tue Track, Teglværket

Anmeldt af Peter T. Aagaard | GAFFA

Det er noget af et tagteam, der har sat hinanden stævne. Pede B er den ukronede verdensmester i dansk rap, der spytter plader i kaskader ud til en støt stigende, fanatisk fanskare. Tue Track er legenden fra Malk De Koijn, der de seneste år har specialiseret sig partnerskaber med spændende himmelstormere som Khal Allan, Marvelous Mosell og Sulka.

Alene af den grund er det naturligvis spændende at høre, hvad de to mastodonter har brygget sammen, og særligt i corona-restriktionernes tegn giver det endnu mere mening at tage til et arrangement, hvor mange skal knytte og lytte, i stedet for at huje og heppe. At det så endda er forpremiere for fællesalbummet Gumbo, gør det endnu mere oplagt, da man i sagens natur ikke kan skråle med på sange, man ikke har hørt før.

En aften for feinschmeckere

Godt nok er vi ikke 75.000 som til Kanye Wests listening party på stadion i Atlanta, men det er alligevel blevet til 200 fremmødte, placeret på strandstole af europaller på Teglværket i Københavns Sydhavn. Med termometre oppe i den tropiske ende kan det hele godt minde en smule om det amerikanske sydstatsdelta, hvorfra den sammenkogte simreret, albummet er opkaldt efter, kommer. Som ekstra gimmick serveres der netop gumbo til de fremmødte, ligesom alle får albummet med hjem på vinyl. Det er i sandhed en aften for feinschmeckere.

Det er store Pede, der styrer slagets gang. Han både indtager scenen og ridser den op og introducerer sig selv og Tue Track og sågar også intervieweren, Jacob fra Dårligdommerne/HanDuo. Det er tydeligt, at han er vant til at udlægge sin poetik, han har trods alt også skrevet en bog om det. Efter introduktionenen fortæller Pede om præmissen for Gumbo:

“Jeg er jo den her slags kunstner, som arbejder meget med dogmer. Og til dette projekt havde jeg valgt det benspænd, at uanset hvilket beat jeg fik tilsendt fra Tue Track, så skulle jeg indspille over det. Så der er ikke en eneste af produktionerne, jeg ikke har rappet til.”

Om mødet med Tue Track forlyder det, at Pede B sendte en føler ud om samarbejdet i vinteren 2020. Det tog Tue nogle uger at skrive tilbage, og de endte med at mødes i løbet af sommeren, hvorefter projektet gik slag i slag. Da Jacob kækt spørger om, om hvordan han kunne være bekendt at holde Pede hen, svarer han ligefremt:

“De, der kender mig ved, at det er sådan, jeg arbejder. Der er ikke noget ondt i det. Det tager bare sin tid, men tingene skal nok falde på plads.”

Samhørighed over nørdede filmreferencer

Og faldt på plads gjorde de. For vi sidder og lytter det fuldendte album. Sangene bliver præsenteret slavisk og parvis. Lyrikken kastes op på bagvæggen, så vi kan følge med punchline for punchline. Det giver en følelse af samhørighed at kunne grine med sidemakkeren over en særlig overraskende linje, som da Pede rapper, han har: “Reflekser ligesom Bush da homeboy smed en sandal”. Min sidemakker er i øvrigt rejst til Sydhavnen fra Holstebro alene for q&a-delen, hvilket er noget af en cadeau til det hestearbejde, Pede har udført på landet livescener.

Ganske som da LOC for nylig præsenterede sit kommende album på Bremen Teater går et aftenens store bifald til Marwan, der gæster begge album. Selvom han måske ikke regnes i dansk raps superliga, er det tydeligt, at han er MVP for mange af de hardcore lyttere.

Jacob Hinchely er en af landets fremmeste podcastværter og vant til dykke nørdet ned i sine emner. Denne aften er ingen undtagelse. Hans kærlighed til filmmediet begejstres af linjen “Folk får tusind manier og lillebrorkompleks som Udo Kier” og samtalen går om den kommende sæson af Riget, ligesom han med det samme pinpointer linjen  “Heath Ledger ville vende sig i graven / Hvorfor så seriøs når der' fest i København?”

Jeg kunne godt ønske mig endnu mere interaktion med salen, så folk var kommet op af strandstolene med deres egne spørgsmål i stedet for, at det bliver en livepodcast med publikum.

Hemmeligheder fra det knastørre orakel

Numrene spilles slag i slag. Ved enkelte er der ekstra lækkerbidskener til salen, som da vi får lov at høre forskellige versioner af beatet til “Dum & Dummere”. Her er man virkelige inde i maskinrummet af, hvordan processen har været. For alle versioner lyder som det pureste hiphop-guld, men alligevel har Tue Track vendt og drejet dem, til han fandt beatet og stemningen til netop det, der skulle med på Gumbo.

Hvor Pede B kan bruge et hvilket som helst spørgsmål som springbræt til storytelling og sjove anekdoter, må man spidse, lytte og fortolke, når det er Tue Track, der svarer for sig. Ligesom Malk-universet altid har stået uforklaret hen, føler man lidt, at han holder på en hemmelighed, som kun åbenbares i bidder som ved Oraklet i Delphi. Da Jacob Hinchely lovpriser musikken på “CtrlAltDelete” og siger, det lyder som en Malk De Koijn-produktion, konstaterer han knastørt til klapsalver: “Det er fordi det er en Tue Track-produktion!”

Oplagt format til at udvide hiphoppens horisont

Efter halvanden times lytning og spørgsmål og svar rundes der af. Jeg synes, formatet fungerer overraskende godt til hiphop, hvor der netop altid både vil være et musikalsk udtryk og lyrisk indhold at fordybe sig i. Rammen med strandstole i en lagerhal var også velvalgt, men jeg synes stadig, det boblede og brusede mest ved publikumsinddragelsen til sidst, hvor Pede B svingede en oplagt freestyle i kryderen på os.

Ikke desto mindre har vi har fået svar på tiltale, og det har afgjort udvidet min interesse i albummet, at få en kyndig indføring før første vinylafspining. Det er et format, der 100% har gang på jord, også efter corona-restriktionerne.

Og at opskriften på nationalretten i Aberdeen, Ketchul sgu også lige fyres af ved hjælp af Pede B’s hukommelse og Tekst-TV (!!!), må siges at være noget af en bonus.