Joni Mitchell
The Reprise Albums (1968-1971)

KLASSIKEREN: En mestersangskriver træder i karakter

Box / Reprise Records
Udgivelse D. 25.06.2021
Espen Strunk

I 2020 lancerede Joni Mitchell en serie af arkivudgivelser, startende med Joni Mitchell Archives – Vol. 1: The Early Years (1963–1967) – som titlen antyder en omfattende samling af demo- og liveoptagelser fra årene som ledte op til Mitchells debut Song to a Seagull fra 1968. Nu får vi så anden udgivelse i rækken, som tager den kronologiske tråd op hvor forgængeren slap.

Denne gang drejer det sig ikke om demoer og deslige, men slet om ret om Mitchells fire første album samlet i en flot boks. Det er en meningsfuld kuratering, for tilsammen dokumenterer Song to a Seagull, Clouds, Ladies of the Canyon og Blue Mitchells gradvise modning som sangskriver. De tre første er fine, og stedvist decideret fremragende, plader. Men det er på Blue, Mitchell for alvor træder i karakter med en samling filterløse kærlighedssange, som var med til at sætte standarden for de følgende årtiers singer/songwriter-udgivelser.

Som de fleste af 70’ernes store sangskrivere (Simon, Young, Dylan, etc.) var Mitchell rundet af de tidlige tresseres folkemusik-revival. Og meget af uskylden fra Vol. 1: The Early Years er intakt på navnlig Song to a Seagull og Clouds, hvorfra ”Both Sides, Now” blev Mitchells første større hit. Det er også her, man finder stærke ”Chelsea Morning” – og her, Mitchell for alvor begyndte at demonstrere et melodisk og kompositorisk vingefang, som rakte ud over de generiske folk-formler. Mitchell fortsatte med at raffinere sit udtryk på Ladies of the Canyon, som stadig står særdeles stærkt ved genhør her 50 år senere.

Med både Crosby, Stills, Nash og Neil Young på gæstelisten og sange som ”Woodstock”, ”Big Yellow Taxi” og titelnummeret træder Mitchell her frem som distinkt solist – mens sange som ”Rainy Night House” og ”The Circle Game” peger hinsides hippietidsbilledet og videre i retning af hovedværket Blue, som udkom året efter. Det er allerede annonceret, at Blue får sin helt egen boks – med demoer, outtakes med videre – om nogle måneder. Mens man glæder sig til det, kan man her ”nøjes” med at glæde sig over et genhør med selve albummet og eksemplariske sange som ”River”, ”The Last Time I Saw Richard” og ”My Old Man”. Eminent.