Stjerneskud sang og smilede sig helt tæt på publikum

Mekdes, GrimFest, Bonzaiscenen, Brabrand

Det er gået ganske stærkt for den nu 22-årige soul/popsanger og sangskriver Christina Mekdes Vinholt Pedersen fra Kolding, bedre kendt som Mekdes. I 2019 vandt hun Live Camp-prisen i Smukfests opvarmningsdage og fik derfor æren af at åbne hovedscenen samme år. Kort forinden havde hun skrevet kontrakt med pladeselskabet Mermaid Records og kom dermed i stald med velanskrevne navne som D-A-D, Lydmor, Go Go Berlin og Velvet Volume, og sidste år udgav hun sin anmelderroste debut-ep Fly og var også programsat på flere festivaler, men disse blev som bekendt desværre ikke til noget.

Nu skriver vi sommeren 2021 og lysere tider, og Mekdes har omsider fået gang i sine koncerter igen. I mellemtiden har hun kunnet glæde sig over at have haft flere hits, ikke mindst ”Lose a Minute”, ”In Favor of You” og ”Lonely”, og der har da også samlet sig et pænt publikum foran GrimFests mindste scene denne tidlige fredag aften. Mekdes træder ind på scenen med et stort smil, flankeret af sine to musikere, bassist og synthspiller Andreas Skovbjerg og trommeslager Phillip Leonhard. De lægger ud med ”Right Direction”, Mekdes’ første single tilbage fra 2018. Mekdes’ soulstemme er lige så stor, varm og ja, sjælfuld som på indspilningen, og sangen er yderst catchy.

Lige præcis dette nummer fra Mekdes skrevet sammen med andre, men faktisk har hun skrevet mange af sine sange helt selv, uden hjælp fra andre, hvilket kalder på respekt i en tid, hvor medforfattere hører til dagens orden især i mainstream-poppen. Og ikke at der som sådan er noget galt med det, men så slipper man da for spørgsmål af typen ”Hvor meget har han/hun egentlig selv skrevet, når der står to-tre andre co-writers angivet”. Som for eksempel på det nye Maroon 5-album Jordi, hvor der er hele 49 (!) sangskrivere involveret på albummets 11 sange.

Til gengæld er det lidt ærgerligt, at der er så meget backtrack. Jeg er med på, at det formodentlig er økonomiske hensyn, der gør sig gældende her i begyndelsen af kunstnerens karriere, og de to levende musikere spiller i øvrigt fremragende, men det virker lidt mærkeligt at høre klaverakkorder strømme ud af højttalerne, når de tangenter, der trods alt befinder sig på scenen, ikke bliver berørt på dette tidspunkt. Det samme gælder de flotte korstemmer, der lyder til at være indsunget af Mekdes selv.

Vi får dog lidt tangentspil senere, for Mekdes sætter sig flere gange ned og spiller en klaverballade bag Nord-keyboardet bagerst på scenen, eksempelvis det smukke titelnummer fra debut-ep’en Fly. Sangen bliver fulgt af Mekdes’ seneste single, ”Hanging Upside Down”, der er en af hendes stærkeste sange. Det dansable nummer, der i øvrigt handler om at føle sig svigtet af én, man troede, man kunne stole på og derefter tænke ”fuck vedkommende”, har i omkvædet en øjeblikkeligt ørehængende guitarfigur. En figur, der også her bliver spillet af backtracket, om end Andreas Skovbjerg følger tæt med på bassen. Sangen bør blive et stort hit, og den klarer sig da også fint på streamingtjenesterne.

Mekdes stråler af spilleglæde og overskud og takker publikum gentagne gange. ”Hvor ser I grimme ud,” siger hun flere gange med en joke, der aldrig går af mode på dette sted. Hun griber også selv en guitar i flere sange, blandt andet på den endnu uudgivne ”Make Me Happy” fra sit kommende debutalbum. En fin sang, der begynder ganske afdæmpet, men udvikler sig med flere instrumenter undervejs. Balladen ”Feels Like Home” er et andet uudgivet nummer, hvor Mekdes viser sin stemmes spændvidde med at synge ganske dybt i versene og gå noget højere op i omkvædet.

Semi-balladen ”In Favor of You” med flot backtrack-kor slutter en fin time fra en særdeles lovende kunstner, som vi forhåbentlig inden længe kan se mere flere musikere på scenen. Hun har både stemmen og sangene, og så kan man jo altid udvide derfra. Og selvom det er helt fint med musikere, der er åbne om, at livet som popstjerne ikke altid er en dans på roser, så er det altså også rart en gang imellem at se nogen, der tydeligvis nyder det, som Mekdes gør på GrimFest. Smilet er som bekendt den korteste afstand mellem mennesker, som Victor Borge sagde, og Mekdes var på Grim helt tæt på sit publikum.