Blind Vej Hjem

ANMELDELSE: Erfarne legekammerater debuter med godkendt udspil

Album / Blind Vej Hjem
Udgivelse D. 20.08.2021
Esben Suurballe Christensen

Blind Vej Hjem kan deres forbilleder, og meget lykkes på et umoderne, analogt indie-pop-album

Rasmus Elk Olsen (vokal, guitar m.m), Peter Leth (Trommer, guitar m.m.) og Nis Tyrrestrup (bas) har tilsammen et imponerende Curriculum Vitae, hvor de hver for sig har arbejdet med sværvægtere som Love Shop, Mads Langer, Junior Senior, Mikael Simpson, Ane Trolle og Claus Hempler. Blot for at nævne nogle få. Så erfaringen mangler så afgjort ikke for de tre albumdebutanter.

Før deres musikalske veje skiltes og altså fandt sammen igen, nu som Blind Vej Hjem, havde de en kort periode sammen som Naut. Der endda opnåede rotation på P3.

Hvad får vi så med al den musikalske erfaring? Bedst er trioen så afgjort på de ligefremme og melodiske indie-pop-sange som albumåbner ”Noget der gør os levende igen” og ”Fra Whitney til Houston (With Somebody)”, der har et drive og en let velspillet tone, hvor de beatnik-inspirerede tekster fungerer som velvalgte sparringspartnere. Især den gode, melankolske, post-punkede ”Krystalkvinde” har et omfavnende omkvæd samt synth og basrundgange, der driver sangen uimodståeligt frem. Så langt. Så afgjort godt.

For i de ligefremme sange fungerer indspilningsmåden klædeligt. Man kan høre, at de tre herrer kan deres håndværk. Og at det hele er indspillet live og analogt. Med få overdubs hist og pist. Hvor produktionen hæmmer lidt, er i de mere stille og meget Leonard Cohenske sange. Måske er det derfor, at bandet i deres pressemateriale gentager enslydende, at især teksterne er inspireret af mesteren selv. Eksempelvis på ”Clean” modarbejder produktionen, at sangens potentiale for alvor bliver forløst. Nu behøver det ikke nødvendigvis at være den store, pompøse 80'er-produktion, vi taler om her. Men især titelnummeret kunne godt bruge lidt mere produktionsmæssigt vingefang for at underbygge balladens håbefulde nostalgi.

Men på bundlinjen står der masser af plusser på Blind Vej Hjems debut. Det er velskrevet, velspillet og poetisk indie-pop, som både mesteren og alle de andre giganter vil løfte diskret på hatten for.