FVN for the win – rapperen gjorde hele GrimFest til bad bitches

FVN, GrimFest, Bonzaiscenen, Brabrand

Andetsteds i en anmeldelse fra dette års GrimFest er jeg kommet til at afsløre, at aktuel dansk urban og hiphop ikke lige er min spidskompetence, og derfor er jeg måske ikke den rette til at anmelde Amager-rapperen FVN alias dansk-etrianske Feven Geles. Men som jeg også skriver sammesteds, vil jeg mene, at jeg godt kan genkende musikalsk kvalitet, når jeg hører den uanset genre, og da jeg er eneste GAFFA-skribent på festivalen lørdag aften, tager jeg chancen. Og jeg har også læst lidt på lektien, for jeg oplevede FVN live på VoxHall halvanden måned forinden til en koncert arrangeret af bookingbureauet United Stage, hvor hun dog kun fremførte fire sange.

Dengang på VoxHall skulle man stadig sidde ned, og det tog måske lidt af FVNs ellers veloplagte optræden. Nu må man stå op, det er lørdag aften, og folk er klar til at feste. Pladsen foran Bonzai-scenen er fyldt, og der går ikke mange sekunder, inden FVN og hendes dj John Vincent har sat gang i hoftebevægelserne med åbningsnummeret ”Mad Thing”. FVNs sikre flow taber ingen masker, og produktionerne er funky og fantasifulde med visse nik til Timbalands samarbejde med Missy Elliott omkring årtusindskiftet. De engelsksprogede og ganske velskrevne tekster handler især om at udstråle selvtillid og tage ejerskab over sin egen seksualitet, eller med FVNs ord at være en ”bad bitch”, og der er ingen, der skal være i tvivl om, hvem hun er: ”FVN don’t ask me again” lyder det igen og igen i sang efter sang.

”This bitch don’t bite” lyder det dog også fra FVN, og der er trods den hårde attitude ingen tvivl om, at den storsmilende rapper kommer med fred. Vi får sange fra debut-ep’en Twenty Sexy Playlist som ”Pause”, ”Work” (to gange), ”Baddest” og ”Like Boom”, nyere singler som ”Shit” og Kongsted-samarbejdet ”What I Want” – et af FVNs mere EDM-orienterede numre – og et helt ny sang, og stemningen er tæt på kogepunktet gennem samtlige 45 minutter. Der er sågar et par stykker blandt publikum, der stagediver, hvilket jeg ikke har set tidligere på denne festival.

Måske bliver udtrykket en kende ensformigt i længden, ikke mindst tekstmæssigt med den gentagne fokus på bad bitcheri, og som nævnt får vi endda det ravede nummer ”Work” to gange. Det er dog småting, og det bliver spændende at høre mere fra FVN, der blandt andet kan opleves på Spot Festival til september.