Oasis
Be Here Now

Oasis: Be Here Now

Album / Sony BMG
Udgivelse D. 01.09.1997
Jan Opstrup Poulsen

Der er bestemt ingen grund til bekymring. Alt er ved det gamle hos de ustyrlige Oasis. Efter kanongennembruddet med Definitely Maybe og overtagelsen af det musikalske verdensherredømme i kraft af den melodisk overbevisende (What's The Story) Morning Glory har Oasis nu sat sig for at være alletiders klassiske rockband. På Be Here Now er der skruet op for volumeknappen, og Noel Gallagher lader melodierne skramle ekstra meget, mens brormand Liam synger som Liam. Oasis er absolut ikke gået efter den lette sejr på albummet, der ikke lyder helt så ubesværet som sine to forgængere, men tilgengæld bringer Be Here Now Oasis helt frem i brændpunktet. Be Here Now åbner hæsblæsende med den buldrende rockhymne D'You Know What I Mean? En næsten overrumplende hyldestsang til bandets fans, der for alvor sætter Oasis hengivenhed overfor publikum i rette relief. Melodien er den klassiske 'kan ikke blive større' sang, hvor det er lyden af en verden på den anden ende, der giver brændstof til en utrolig tæt og berusende rocksang. D'You Know What I Mean er albummets og måske Oasis bedste rock'n'roll-sang, og lidt problematisk fordi resten af albummet aldrig når helt derop, hvor D'You Know What I Mean befinder sig. Ikke fordi, at der er tale om ordinære sange, Oasis er stadig leveringsdygtige i mere end almindelig melodiske sange som i balladerne Don't, Awayog Stand By Me, hvor Noel atter lader sine hitkvaliteter glimte. Og så blæser de altså afsted i Be Here Now, It's gettin Better (Man!!) og den sært raslende Fade In-Out. Måske er Be Here Now antydningen af, at det er ved at blive hverdag for Oasis, da man leder forgæves efter tidligere tiders glansfulde magi, og et nyt Wonderwall rummer albummet ikke. I stedet bliver du mødt af et elektrisk glødende rockband, der med stort held stadig brænder deres lys i begge ender, og det er da ikke helt dårligt.